Kinderopvang heeft positief effect, kinderen zijn minder druk en minder depressief.

Foto van een kinderopvang

Volgens nieuw onderzoek dat gepubliceerd is in The Lancet ervaren kinderen minder druk en zijn ze minder depressief als ze voor hun vierde levensjaar naar de kinderopvang gaan. "Kinderen in de opvang leren wellicht om beter met hun emoties om te gaan, samen te werken en conflicten op te lossen", zegt ESSB-onderzoeker Hanan El Marroun tegen NOS.

Studie in vijf Europese landen

De studie is uitgevoerd in Nederland, Denemarken, Groot-Brittannië, Spanje en Frankrijk. Voor de studie werden in totaal meer dan 80.000 kinderen langdurig gevolgd. Onderzoekers keken naar kinderen tot en met 13 jaar oud. El Marroun vertelt tegen de NOS dat eerdere studies behoorlijk uiteenliepen. Daarom hebben ze besloten een grootschalig Europees onderzoek uit te voeren. Ze durven nu met zekerheid te zeggen dat het effect van de kinderopvang gunstig is.

Lees het gehele artikel bij NOS

Aan het onderzoek hebben van Erasmus School of Social and Behavioural Sciences zowel prof.dr. Hanan El Marroun als prof.dr. Pauline Jansen meegewerkt.

Onderzoeker

Contact: Marjolein Kooistra, communicatieadviseur ESSB, kooistra@essb.eur.nl