Kinderen en smartphones: "Het is een soort Wilde Westen. Begeleiding is hard nodig"

Kinderen in collegebank die vragen stellen
Student zit de in collegebank met smartphone.
Alexander Santos Lima

Kinderen krijgen op de basisschool vaak hun eerste mobiele telefoon. Dit brengt veel uitdagingen met zich mee, zowel voor de kinderen als voor hun ouders. EUR-alumnus Marjolein van Tilburg, oprichter van ChatLicense, biedt een oplossing met haar app die kinderen en ouders begeleidt in het veilig en verantwoord gebruik van smartphones.

Marjolein kreeg het idee voor de app via haar eigen tienerdochter. "Ze werd een keer wakker met 250 ongelezen berichten. Daarvan waren er ook nog 100 spraakberichten, vooral in groepsgesprekken. Dat gaf haar een raar gevoel: moet ik dit allemaal teruglezen en luisteren? Ben ik niet voldoende op de hoogte als ik dat niet doe? Je ziet dat kinderen nog niet snappen wat al die berichten teweegbrengen bij anderen."

Begeleiding essentieel

Op school krijgen kinderen soms een uurtje mediawijsheid, maar verder voelt de school niet de verantwoordelijkheid om kinderen wegwijs te maken in de online wereld, merkte Van Tilburg. "Je stopt eigenlijk het hele internet in de zak van je kind. Ze zijn nog aan het leren communiceren en dan hebben ze opeens een apparaat met ongelimiteerde mogelijkheden."

Bovendien is het een andere manier van communiceren. Je ziet niet direct het effect dat het heeft op de persoon naar wie je een bericht stuurt. "Als je 10 of 11 jaar bent, zie je dat gevaar niet. Ze sturen puberale teksten naar elkaar. Het is nog heel onschuldig, maar je weet ook dat het later kan escaleren. Het is een soort Wilde Westen. Daar hebben kinderen begeleiding bij nodig en die moet je ze ook geven als ouders."

Marjolein van Tilburg poseert op het dak van haar kantoor in Rotterdam.
Marjolein van Tilburg op het dak van haar kantoor in Rotterdam.

Wat doet ChatLicense?

De app ChatLicense gidst kinderen in het gebruik van hun smartphone door middel van games, video’s en quizvragen. Het doel is om hen te leren wat ze kunnen tegenkomen en hoe ze hier het beste mee om kunnen gaan. Daarnaast biedt de app ook aan ouders de nodige informatie en handvatten om hun kinderen te begeleiden. Marjolein: "Ons doel is dat ChatLicense wereldwijd de eerste app is die alle kinderen op hun smartphone hebben staan."

Het belangrijkste element van de app voor ouders is dat ze weten wat er speelt. Marjolein: "Als je aan een kind vraagt: wat doe je de hele tijd op je smartphone? Dan zeggen ze vaak: niks! Maar als je vraagt: hebben jullie op school ook een Gossip Girl-account? Dan krijg je wel een gesprek daarover. Het belangrijkste is dat er een vertrouwensband ontstaat over wat er online gebeurt. En niet dat je alleen maar de ouder bent die de telefoon afpakt en schermtijd instelt."

Trots op EUR & Rotterdam
Van Tilburg is trots op haar band met Erasmus Universiteit Rotterdam, waar zij rechten studeerde na een korte periode bedrijfskunde. De universiteit heeft een belangrijke rol gespeeld in de ontwikkeling van ChatLicense. "Erasmus Enterprise brengt wetenschap en ondernemerschap bij elkaar, wat essentieel is voor het succes van start-ups zoals die van ons," aldus Van Tilburg. ChatLicense won in mei 2024 de eerste NL Start-up Competition, mede georganiseerd door Erasmus Enterprise.

"Ons aanbod binnen de app komt vanuit kinderen zelf. Het is niet een boomer die zegt wat de kinderen moeten leren"

Marjolein van Tilburg

CEO & Founder ChatLicense

Fietsen door het centrum van Rotterdam.
Jonathan van Rijn

Toekomst van ChatLicense

Chatlicense heeft inmiddels meer dan 7.000 downloads. Het doel is om dit jaar nog 15.000 gebruikers te bereiken en daarna exponentieel te groeien. "Elk jaar krijgen 150.000 kinderen in Nederland hun eerste smartphone, dus er is nog veel te winnen," zegt Van Tilburg.

Om de app toegankelijk te maken voor iedereen, werkt ChatLicense samen met telecomproviders zoals KPN en Odido. Wanneer ouders een simkaart aanschaffen bij deze providers, krijgen ze gratis toegang tot de app. Marjolein: "De telecombedrijven hebben hier ook een verantwoordelijkheid in. Zij verdienen aan de digitale snelweg en moeten ervoor zorgen dat hun klanten weerbaar en bewust omgaan met technologie."

Het is niet realistisch om te verwachten dat kinderen zonder smartphones opgroeien in deze digitale tijd. Wat wel belangrijk is, is dat ze leren hoe ze er verantwoord mee om kunnen gaan. "ChatLicense biedt de tools en begeleiding die kinderen en ouders nodig hebben om dit te bereiken. Met het wetenschappelijk geweten van de Erasmus Universiteit en zakelijke samenwerkingen met telecomproviders zet ChatLicense stappen om een generatie te creëren die veel bewuster en veiliger met technologie omgaat", vertelt Marjolein.

Meer over ondernemerschap bij EUR

Meer over Erasmus Enterprise, de EUR-gemeenschap die samenwerkt om ondernemers een kans te geven