Donderdag 16 mei kwamen 200 basisschoolleerlingen naar de Erasmus Universiteit Rotterdam voor het Kindercollege “Hebben, hebben, hebben” door dr. Sanne Opree (universitair docent aan de Erasmus School of History, Culture and Communication). Na ontvangst in het Sanders Building, kregen de kinderen een college over de invloed van reclame op je gedrag en handelen. In de voorbereidende les op hun eigen school leerden de kinderen al hoe vaak je onbewust reclame voorgeschoteld krijgt.
Opree probeerde zoveel mogelijk vragen te beantwoorden over advergames, product placement en andere mogelijke manieren waarop reclame bij kinderen terechtkomt. In de korte pauze konden de kinderen alle informatie rustig verwerken met een drankje en een versnapering.
Na het college hebben ze in groepen het campusterrein verkend met een speurtocht, waarin ze moesten ontdekken wat er in brons op de plaza te vinden is en welke faculteit welke kleur heeft.
Een stukje ‘reclamewijzer’ zijn de kinderen na deze dag naar huis gegaan. Deze reclamewijsheid kunnen ze goed gebruiken in de afsluitende les die ze op hun eigen school nog krijgen als afsluiting van dit drieluik. De bedoeling is om kinderen op een leuke manier kennis te laten maken met wetenschappelijk onderwijs, met onderwerpen die aansluiten bij hun eigen leefwereld.
- Gerelateerde links
- Wat de EUR doet voor basisscholen en het voortgezet onderwijs