Creativiteitsexpert Kim van Broekhoven ontvangt een Veni subsidie van NWO

Campus from above with Mandeville Building
Foto van Kim van Broekhoven

Creativiteitsexpert dr. Kim van Broekhoven van de Erasmus Universiteit Rotterdam heeft een Veni-subsidie van 320.000 euro toegekend gekregen door NWO (Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek). Daarmee zal zij onderzoeken hoe studenten in co-creatie met ChatGPT creatieve ideeën bedenken, en met deze kennis zal zij instructieondersteuning ontwerpen en testen dat ChatGPT integreert in creativiteitstechnieken.

Voorbij brainstormen: Creativiteit ontketenen in het hoger onderwijs met ChatGPT

Het ontwikkelen van creativiteit in hoger onderwijs is cruciaal om complexe maatschappelijke uitdagingen (zoals klimaatverandering) op te lossen. Hoewel creativiteitstechnieken, zoals brainstormen of analogisch denken, ontwikkeld zijn ter ondersteuning van het creatieve denkproces, leggen ze vaak een te zware cognitieve last op studenten. ChatGPT, een taalproducerend model, kan studenten voorzien van creatieve voorbeelden. Dit project onderzoekt eerst hoe studenten in co-creatie met ChatGPT creatieve ideeën bedenken. Op basis van deze nieuw verkregen kennis zal ik instructieondersteuning ontwerpen en testen dat ChatGPT integreert in creativiteitstechnieken. Dit project brengt een doorbaak in ons begrip van de ontwikkeling van creativiteit in het hoger onderwijs via ChatGPT.

Over Kim van Broekhoven

Creativiteitsexpert Kim van Broekhoven promoveerde in 2020 aan Maastricht University. Ze verrichte een deel van haar onderzoek aan de Universiteit van Zuid-Australië, en had een aanstelling als Postdoctoraal Onderzoeker aan Radboud Universiteit. Aan de Erasmus Universiteit Rotterdam is zij als onderzoeker verbonden aan het departement Psychologie, Onderwijskunde en Pedagogische Wetenschappen. Voor haar baanbrekende onderzoek, met een grote impact op de onderwijspraktijk, heeft ze diverse prestigieuze prijzen en beurzen ontvangen.

Onderzoeker

Marjolein Kooistra, communicatie ESSB, 0683676038, kooistra@essb.eur.nl