KidsRights Index Rapport 2024: Een wereldwijde stijging van schendingen van kinderrechten

Kind houdt een mandarijn vast
Jonathan van Rijn

Een nieuw rapport van de KidsRights Index voor 2024 meldt een zorgwekkende stijging van 21% in ernstige schendingen van kinderrechten in conflictgebieden, wat wijst op een diepe wereldwijde crisis. Gebieden zoals Israël en Gaza, Oekraïne en Soedan worden zwaar getroffen, met bijna 8.000 kinderen die alleen al sinds oktober 2023 zijn gedood in het Israël-Gaza-conflict.

Wereldwijde resultaten

Het rapport benadrukt ook de langdurige effecten van de COVID-19-pandemie, met een significante daling in vaccinatiegraad bij kinderen in bijna een derde van de West-Europese landen. De mentale gezondheidscrisis onder kinderen verergert eveneens, mede dankzij gewapende conflicten en de nasleep van pandemiegerelateerde beperkingen.

Bovendien verloopt de voortgang van het bereiken van de kindgerelateerde Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen (SDG's) van de Verenigde Naties traag, waarbij slechts een derde op schema ligt om tegen 2030 te worden gehaald. Door klimaatverandering veroorzaakte rampen en opkomende rechtse politieke sentimenten bemoeilijken de situatie verder. Landen zoals Denemarken en het Verenigd Koninkrijk worden geprezen om hun positieve klimaatbeleid, maar het wereldwijde scenario blijft somber.

Nederland

Ondanks wereldwijde inspanningen is de positie van Nederland aanzienlijk slechter dan die van andere West-Europese landen. In 2023 zakte Nederland drastisch van de 4e naar de 20e plaats, en dit jaar is de positie gestagneerd op de 19e plaats. In vergelijking met buurlanden Duitsland (4e) en België (18e), is dit een zorgwekkend resultaat. Het rapport benadrukt aanzienlijke zorgen over het zorgsysteem voor kinderen in Nederland, wijzend op inadequate toegang en systemische problemen die dringende aandacht behoeven om de gezondheid en het welzijn van kinderen te beschermen en te bevorderen.

Meer over de KidsRights Index

De KidsRights Index wordt sinds 2013 jaarlijks gepubliceerd door de KidsRights Foundation, in nauwe samenwerking met Erasmus School of Economics en International Institute of Social Studies, Erasmus Universiteit Rotterdam. Het is de eerste en enige volledig vergelijkende wereldwijde jaarlijkse index die systematisch de prestaties op het gebied van kinderrechten vergelijkt van (sinds kort bijna alle) landen die gebonden zijn aan het VN-Kinderrechtenverdrag. Bezoek de KidsRights Index Rapport 2024-pagina voor meer informatie over de resultaten van dit jaar. In 2023 reflecteerde de KidsRights Index op tien jaar beoordelingen van kinderrechten en hun samenwerking met Erasmus School of Economics en International Institute of Social Studies, Erasmus Universiteit Rotterdam. Voor meer inzichten, raadpleeg pagina's 52 en 53 van Backbone Magazine 2023.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Ronald de Groot, Media & Public Relations Officer bij Erasmus School of Economics: rdegroot@ese.eur.nl, mobiel: 06 53 641 846.