KidsRights Index 2020 ontvangt wereldwijde media-aandacht

De KidsRights Index 2020, die in samenwerking met Erasmus School of Economics is ontwikkeld, heeft wereldwijd veel aandacht ontvangen vanwege de bevindingen omtrent de coronacrisis. Het rapport is uitgebreid aan bod gekomen in de media en heeft de grootste media-aandacht ontvangen in Brazilië. Door de grote aandacht in de media heeft de index meer dan 2,5 miljard mensen bereikt wereldwijd.

Ernstige gevolgen van de coronacrisis voor de rechten van het kind

De KidsRights Index 2020 werd besproken in grote nieuws outlets zoals The Guardian, India Times en Le Monde en heeft een overweldigende hoeveelheid media-aandacht ontvangen. De index laat zien dat wereldwijd onvoldoende middelen beschikbaar worden gemaakt voor het bevorderen van kinderrechten, met name op het gebied van bescherming, gezondheid en onderwijs. Door de economische gevolgen van de coronacrisis zijn er geen verwachtingen dat dit op korte termijn zal veranderen. Door de uitbraak van het virus worden in 188 landen 1,5 miljard kinderen getroffen door de sluiting van scholen, waardoor de kans op kinderarbeid, kinderhuwelijken en tienerzwangerschappen aanzienlijk is toegenomen.

De crisis maakt jarenlange vooruitgang ongedaan

Het artikel met het grootste wereldwijde bereik komt uit de Britse krant The Guardian en heeft wel meer dan 500 miljoen mensen bereikt. Het artikel met de titel ‘Global report: ‘disaster’ looms for millions of children as WHO warns of second peak’, vermeldt hoe miljoenen kinderen door de uitbraak van het virus in extreme armoede dreigen te vallen. Het artikel bevat ook een citaat van oprichter en voorzitter van de stichting KidsRights, Marc Dullaert, die zei dat de crisis jaren van vooruitgang op het gebied van het welzijn van kinderen ongedaan maakt.

Over KidsRights

De KidsRights Index is een initiatief van de stichting KidsRights en is opgesteld in samenwerking met Erasmus School of Economics en The International Institute of Social Studies. De KidsRights Index is de eerste en enige ranking die meet hoe de rechten van kinderen wereldwijd worden nageleefd en in hoeverre overheden zich inzetten voor het verbeteren van de rechten van kinderen.

De KidsRights Index 2020 kunt u hierboven downloaden.

Het artikel van The Guardian, 26 mei 2020, kunt u hier vinden.