KidsRights Foundation lanceert ‘s wererlds eerste grensoverschrijdende digitale State of Youth

Op vrijdag 20 september 2019 lanceert de KidsRights Foundation haar nieuwste initiatief, State of Youth, op de Nobel Peace World Summit in Merida, Mexico. Met dit initiatief wil KidsRights jongeren uit de hele wereld (in de leeftijd van 13-24 jaar) betrekken bij het kenbaar maken van hun mening en voorkeuren met betrekking tot belangrijke mondiale uitdagingen, zoals de klimaatverandering. Bovendien zal State of Youth dienen als een platform om de mondiale jeugd in staat te stellen zich meer te betrekken bij het aanpakken van deze belangrijke maatschappelijke uitdagingen.

Eerste driemaandelijkse preferendum over de klimaatverandering

Op zaterdag 21 september organiseert State of Youth (stateofyouth.org) zijn eerste driemaandelijkse preferendum over urgente mondiale kwesties, te beginnen met klimaatverandering, dat wordt gelanceerd op de VN Youth Climate Summit in New York, VS. Het Preferendum staat die dag open voor de jeugd wereldwijd. Op de Algemene Vergadering van de VN van 23 september zullen de wereldleiders de tussentijdse resultaten van het preferendum gepresenteerd krijgen in de live studio van de State of Youth.

In dit preferendum, een combinatie van de woorden “voorkeur” en “referendum”, krijgen jongeren uit de hele wereld de kans om hun voorkeuren aan te geven met betrekking tot de meest veelbelovende oplossingen voor het probleem van de opwarming van de aarde. In tegenstelling tot een referendum, waarbij respondenten doorgaans kiezen tussen twee beleidsopties, biedt een preferendum de respondenten meer dan twee opties waaruit ze kunnen kiezen. Respondenten zal worden gevraagd de oplossingen te rangschikken naar hun persoonlijke voorkeuren. Dit stemproces zal volledig anoniem zijn en de respondenten zullen hun antwoorden geven via een online enquêtetool.

Nauwe samenwerking tussen KidsRights en Erasmus School of Economics

Erasmus School of Economics in al enkele jaren betrokken bij de realisatie van de jaarlijkse KidsRights Index en de School is er trots op dat zij ook betrokken is bij dit nieuwe initiatief van Kidsrights. In de afgelopen maanden hebben Prof. Dinand Webbink en Dr. Job Harms, medewerkers van Erasmus School of Economics, een belangrijke rol gespeeld in de ontwikkeling van het preferendum en de online enquêtetool.

Redactioneel Instagram kanaal van de State of Youth

Vanaf zaterdag 21 september zal State of Youth boeiende informatie delen en het bewustzijn rond de VN-doelstellingen voor duurzame ontwikkeling (SDG’s) vergroten via een redactioneel Instagram kanaal (@Stateofyouth), waarbij de nadruk wordt gelegd op belangrijke kwesties en hun specifieke relevantie voor de jeugdgemeenschap. Bovendien zal State of Youth ook trainingen in burgerschap educatie en leiderschapskansen bieden voor jongeren, evenals potentiele changemakers stimuleren om actie te voeren en anderen te mobiliseren.

KidsRights

KidsRights is een internationale Stichting voor de Rechten van het Kind, gevestigd in Amsterdam. KidsRights, opgericht in 2003, reikt de prestigieuze Internationale Kindervredesprijs uit en publiceert tevens de eerste en enige wereldwijde jaarlijkse index over kinderrechten, de KidsRights Index.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Ronald de Groot, communicatiemedewerker van Erasmus School of Economics: rdegroot@ese.eur.nl, mobiele telefoon: +31 6 53641 846.