Kick-off brainstormsessie Visie Online Onderwijs EUR 2020

Op donderdag 31 maart heeft de eerste brainstormsessie, met de Visiegroep als sponsoren van de Visie Online Onderwijs, plaatsgevonden.

Doel van deze eerste bijeenkomst was om van gedachten te wisselen over Online Onderwijs en waar het volgens de Visiegroep naar toe zou moeten leiden. Bijkomend doel was om het onderwerp weer onder de aandacht van de Visiegroep te brengen.

Vertrekkend vanuit het scenario dat de EUR in 2020 nummer één is op het terrein van Online Onderwijs werd van de deelnemers verlangd om te reflecteren op het proces om de top te bereiken. Zie hier het sfeerverslag.

De opdracht om individueel en volledig out of the box na te denken over online onderwijs is door de leden goed opgepakt. Na een kleine 20 min is de groep verdeeld in twee subgroepen en is doorgesproken over het gezamenlijke beeld, de briljante ideeën, de overeenkomsten en de verschillen. De moodboards zijn daarna door de voorzitter van elke groep gepresenteerd aan de gehele groep. De synergie tussen beide groepen is terug te zien in de eerste ‘scribe’ van de Visiegroep.

De plaat roept verschillende vragen op die wij als EUR-gemeenschap met elkaar zullen moeten beantwoorden. Met name de vraag inzake de positie van online onderwijs in het onderwijslandschap van de EUR is een spannende vraag. De Visiegroep vraagt dan ook om meer richting en een heldere koers richting 2020. Om de richting te bepalen wordt een tweede sessie georganiseerd, welke in de komende weken wordt voorbereidt. Tegelijkertijd zullen wij ook een campagne starten waarbij de studenten en docenten door middel van voxpops (korte mini video’s; max. 1 minuut) hun visie op het online onderwijs 2020 zullen delen. Een aantal van de studenten en docenten zal dan worden uitgenodigd voor een customer journey sessie, waarbij we een verhalende beschrijving van de behoefte van een student / docent zullen maken. De uitkomsten van de tweede sessie met de visiegroep en de voxpops zullen vervolgens worden gebruikt als uitgangspunt van een derde sessie. Deze derde sessie is bedoeld voor een groter publiek. De uitnodiging voor de derde sessie zal binnenkort worden verstuurd.

Wil je ook deelnemen aan de derde sessie, mail dan even naar zafar@law.eur.nl.