Keti Koti 2024

A picture of four singers of the Fri Yeye Choir

Vandaag is het Keti Koti, de jaarlijkse herdenking van het slavernijverleden in de voormalige Nederlandse koloniën. Van 1 juli 2023 tot en met vandaag, 1 juli 2024, was een speciaal herdenkingsjaar omdat 150 jaar geleden de slavernij werd afgeschaft. Dit werd het afgelopen jaar op verschillende manieren in ons land herdacht en gevierd.

'Het is mooi om te zien hoe je gesprekspartner het leven ziet en tegen dit onderwerp aankijkt.' – Peggy Wijntuin, adviseur Nederlands slavernij- en koloniaal verleden

‘Ik hoop echt dat iedereen deze zaal verlaat met een gevoel van opluchting. Met het gevoel: ik heb mijn gedachten kunnen delen. Ik voel me gehoord.' - Larissa Minnaard, student en voorzitter van Surinamese Students Abroad (SSA)

Dit jaar organiseerden we op onze universiteit een Keti Koti Dialoogtafel om te praten over ons gedeelde koloniale verleden en de gevolgen daarvan. Het evenement bestond uit een gezamenlijk diner met verschillende gerechten geïnspireerd op de Surinaamse keuken, en inspirerende toespraken over Civil Courage versus Silence

Tussen de gesprekken door zong het Fri Yeye Choir rouw- en bevrijdingsliederen die gezongen werden op de plantages in de voormalige Nederlandse koloniën. Het was een bijzondere en ontroerende avond, waarop studenten en medewerkers samenkwamen.

Dit soort dialogen helpen om vooroordelen en discriminatie tegen te gaan en wederzijdse empathie en compassie te versterken.

Herdenken en vieren

Het speciale herdenkingsjaar werd het afgelopen jaar op verschillende manieren in Rotterdam gevierd:

• App met wandelroutes door Rotterdam. Om het koloniale verleden van Rotterdam te laten zien, is de app 'Koloniaal Rotterdam' gemaakt. Hiermee kunt u routes lopen langs locaties die een link hebben met dit verleden van Rotterdam. Naast tekst, geluid en afbeeldingen zijn ook augmented reality (AR) en virtual reality (VR) toegevoegd. Koloniaal Rotterdam is beschikbaar voor het onderwijs en voor een breed publiek.
  • Conferentie. Afgelopen september was er een conferentie op de Hogeschool Rotterdam over hoe het slavernijverleden ook nu nog invloed heeft op onze maatschappij.
  • Free Heri Heri for all. Heri Heri is een Surinaams gerecht dat is ontstaan uit wat er op de plantage overbleef en werd verbouwd en gegeten door de tot slaaf gemaakte voorouders. Het gerecht zoals wij dat nu kennen bestaat uit gekookte zoete aardappel, cassave, gele en groene banaan, gezoute vis (bakkeljauw), een ei en garnering. Op 30 juni en 1 juli, worden er op verschillende plekken in Rotterdam (en in andere steden) gratis gerechten uitgedeeld.
  • Keti Broko Festival: Stichting Bona Dea organiseerde gisteren wederom het Keti Broko Festival, een evenement dat gewijd is aan de viering van vrijheid en verbinding van de Surinaamse en andere culturen. Het festival vond plaats in het Mallegatpark. Er werd uiteraard stilgestaan bij de herdenking van de afschaffing van de trans-Atlantische slavenhandel en het belangrijke moment waarop slavernij werd afgeschaft in de voormalige koloniën van Nederland. Dat gebeurde met dialoog, begrip en verbinding tussen verschillende gemeenschappen. Met een scala aan culturele, educatieve en artistieke activiteiten wordt de erfenis van diverse culturen onderzocht, de culturele diversiteit gevierd en bijgedragen aan een inclusievere toekomst.
  • Musea en theaters. Verschillende instellingen, zoals Wereldmuseum, Kunsthal, Lantaren Venster, Theater Rotterdam en Theater Zuidplein boden tentoonstellingen en voorstellingen rond dit thema aan.

Samen streven we naar een meer inclusieve en rechtvaardige toekomst.