Nu de laatste overlevers van de Tweede Wereldoorlog bijna allemaal overleden zijn, wordt de herinnering aan de oorlog steeds minder bepaald door de mondelinge overlevering van verhalen en de herdenkingsplechtigheden op 4 en 5 mei. Visuele media, zoals oorlogsgames, spelen in de herinnering van deze historische episode een belangrijke rol, stellen historici Kees Ribbens en Pieter van den Heede in het blad Elsevier. Helaas zijn ze vaak niet erg diepgaand of genuanceerd.
Volgens het meest recente onderzoek (2011) naar de manier waarop jongeren zich informeren over de Tweede Wereldoorlog, zijn computergames na films, documentaires en televisieprogramma’s de voornaamste manier waarop jongeren (13 tot en met 17 jaar) in aanraking komen met de oorlog. Ribbens stelt dat deze oorlogsgames passen in een bredere trend: de popularisering van de herinnering aan de Tweede Wereldoorlog.
Alle Duitsers zijn bad guys
Gamers, maar ook bezoekers van musicals als 'Soldaat van Oranje' willen het gevoel krijgen alsof ze erbij zijn geweest, aldus Ribbens. Hij maakt echter een kritische kanttekening hierbij: " In oorlogsgames is geen aandacht voor het leed dat de gevechten bij de burgerbevolking veroorzaakten, voor aandoeningen als posttraumatische stress-stoornis of voor subtiel onderscheid tussen goed en kwaad: alle Duitsers worden over één kam geschoren als bad guys."
De emancipatie van oorlogsgames
Van den Heede vertelt aan Elsevier dat er wel enkele games zijn die voorzichtig de nuance opzoeken. In de toekomst kunnen oorlogsgames dus ook zeker een educatieve waarden hebben. Wel stelt hij: "Oorlogsgames die vooral draaien om schieten, zijn dan ook van weinig historische waarde. Meer strategische games waarin gamers aan de hand van de keuzes die ze maken een historisch proces doormaken hebben meer directe didactische waarde."
- Meer informatie
Lees het hele artikel op de sit van Elsevier (alleen abonnees) of zoek het op via LexisNexis:
- Titel: 'Oorlogsgames schetsen eenzijdig beeld, kan dat niet anders?'
- Datum: 29 oktober