Katharina Pistor ontvangt eredoctoraat namens Erasmus School of Law

Katharina Pistor

Ter gelegenheid van het 107-jarig bestaan (Dies Natalis) van Erasmus Universiteit Rotterdam, wordt op vrijdag 6 november a.s. een eredoctoraat uitgereikt aan Katharina Pistor, Edwin B. Parker hoogleraar Rechtsvergelijking en directeur van het Centre on Global Legal Transformation aan de Columbia Law School, Columbia University (New York City).

Professor Katharina Pistor is voorgedragen door Erasmus School of Law als erkenning voor haar baanbrekende multidisciplinaire onderzoek naar de relatie en interactie tussen financiën, financiële markten en recht. Erepromotores prof. mr. Hélène Vletter-van Dort (Financial Law and Governance) en prof. dr. Fabian Amtenbrink (European Union Law) zijn verheugd dat Katharina Pistor dit eredoctoraat namens Erasmus School of Law aanvaardt. Volgens hen is ze een buitengewone bruggenbouwer tussen de juridische en economische disciplines en heeft haar theorie over recht en financiën een revolutie teweeggebracht in de manier waarop financiën en financiële marktregulering moeten worden begrepen. In haar werk wijst ze ook op het cruciale punt dat zelfs in het tijdperk van globalisering, politiek en recht onze economieën kunnen vormgeven en ze doelgerichter kunnen maken als het gaat om het creëren en verdelen van rijkdom en het bevorderen van gelijkheid; kwesties die ook de kern vormen van de Sustainable Development Goals van de Verenigde Naties.

Katharina Pistor is een in Duitsland opgeleide advocaat die sinds 2001 verbonden is aan Columbia University. Daarvoor werkte ze onder meer aan het Harvard Institute for International Development, Harvard Law School, het zeer prestigieuze Duitse Max Planck Institute for Comparative and International Private Law, en de invloedrijke Kennedy School of Government van Harvard University.

The Code of Capital

In 2019 publiceerde Katharina Pistor haar boek "The Code of Capital: How the Law Creates Wealth and Inequality". In dit boek stelt ze dat overbetaalde advocaten rechtsregels (codes) voor het kapitaal creëren, dat zo onaantastbaar wordt. Dat leidt tot een machtsconcentratie die een gevaar is voor de democratie en de vrije markt. Het boek schetst een verontrustend portret van de alomtegenwoordige wereldwijde aard van deze code, de mensen die deze vormgeven en de regeringen die haar afdwingen.

Sterke link met het interdisciplinaire onderzoeksprofiel van Erasmus School of Law

Professor Pistor's interdisciplinaire benadering van de studies recht en economie sluit goed aan bij het onderzoeksprofiel van Erasmus School of Law en haar interdisciplinaire en interuniversitaire onderzoeksgroepen die zich onder andere richten op “The Balancing of Public and Private Interests”, “Dynamics of Inclusive Prosperity”, “Legal Empirical Studies”, en meer in het algemeen Recht en Economie. Zo heeft Erasmus School of Law, samen met Erasmus School of Economics, een internationaal onderzoeksnetwerk opgericht, het European Research Centre for Economic and Financial Governance.

De plechtigheid op vrijdag 6 november is vanaf 15.30 uur online te zien. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met communicatiemedewerker Ronald de Groot van Erasmus School of Law, rdegroot@ese.eur.nl +31 6 53 641 846.