Jonneke Bolhaar benoemd tot hoogleraar Economic Policy, Human Capital and Labour aan Erasmus School of Economics

Image - Jonneke Bolhaar

Per 1 juli 2023 is dr. Jonneke Bolhaar aangesteld als parttime (0,2 fte) hoogleraar Economic Policy, Human Capital and Labour aan Erasmus School of Economics. Bolhaar combineert deze functie met haar seniorfunctie als afdelingshoofd Arbeid, Onderwijs en Innovatie bij het Centraal Planbureau (CPB).

De leerstoel Economic Policy, Human Capital and Labour richt zich op het bouwen van een sterke relatie tussen enerzijds hoogwaardig onderzoek en onderwijs en anderzijds de praktijk van economisch beleid. Dit kan winst opleveren, zoals op het gebied van maatschappelijke impact, in de geest van Jan Tinbergen: economische theorie en empirie toepassen voor het oplossen van problemen in de echte wereld.

Patrick Groenen, decaan van Erasmus School of Economics, reageert: "Met de aanstelling van Jonneke Bolhaar bij onze faculteit slaan we een brug tussen de academische wereld en de wereld van de economische beleidsvorming. Het vergroot de maatschappelijke impact van ons onderzoek en voedt beleidsvragen in ons onderwijs en onderzoek."

Jonneke Bolhaar heeft er alle vertrouwen in dat onderwijs en onderzoek aan Erasmus School of Economics kunnen profiteren van haar kennis over lopende en komende beleidsdiscussies en haar connecties: "Studenten hebben hun rugzak vol theoretische kennis en econometrische vaardigheden, maar ze moeten nog leren hoe je al deze kennis kan combineren om een onderzoeksvraag te formuleren die relevant is voor de samenleving. Ook moeten ze uitvinden wat het perspectief van een econoom mogelijk kan bijdragen aan deze vraag en empirische strategieën bedenken om dit te onderzoeken. Als praktijkhoogleraar wil ik studenten stimuleren om met deze vaardigheid aan de slag te gaan."

In haar onderzoek richt Jonneke Bolhaar zich op ongelijkheid en de rol van beleid bij het verminderen of -onbedoeld- vergroten van ongelijkheid: "Lang werd gedacht dat de veelal Amerikaanse literatuur over ongelijkheid van kansen niet zo relevant was voor Nederland. Maar de afgelopen jaren is duidelijk geworden dat er ook in Nederland sprake is van ongelijkheid van kansen, en dat dit substantiële effecten kan hebben op uitkomsten." Bolhaar wil ook bijdragen aan (de valorisatie van) het werk van andere onderzoekers van Erasmus School of Economie: 'Mijn doel is om onderzoek van collega’s onder de aandacht te brengen bij beleidsmakers en verbindingen te leggen tussen wetenschappers van Erasmus School of Economics en het CPB, die aan hetzelfde onderwerp werken.'

Over Jonneke Bolhaar

Jonneke Bolhaar promoveerde na een onderzoeksmaster aan het Tinbergen Instituut aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Ze heeft een sterk academisch profiel, zoals blijkt uit haar recente publicaties in peer-reviewed economische toptijdschriften (AEJ: Applied Economics en Journal of Public Economics) in de afgelopen 5 jaar.

Bolhaar is ook een zeer sterke en invloedrijke beleidsadviseur, getuige haar snelle carrière bij het CPB sinds 2014. In 2020 werd ze benoemd tot afdelingshoofd Arbeid, Onderwijs en Innovatie en in die hoedanigheid is zij lid van het Management Team van het CPB.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Ronald de Groot, Media & Public Relations Officer bij Erasmus School of Economics, rdegroot@ese.eur.nl of +31 6 53 641 846.