Jongvolwassenen die influencers volgen die een cosmetische ingreep hebben laten doen zijn eerder geneigd om zelf voor een cosmetische ingreep te kiezen dan jongvolwassenen die deze influencers niet volgen. Dit blijkt uit een recent onderzoek van de Expertisegroep Cosmetische Ingrepen.
Tegenwoordig brengen jongeren een groot deel van hun vrije tijd online door. De content die ze daar tegenkomen is gerelateerd aan de manier waarop zij naar zichzelf en naar de wereld kijken. Zo ook hun kijk op plastische chirurgie. Uit een enquête-onderzoek van de Expertisegroep Cosmetische Ingrepen onder bijna 500 Instagram-gebruikers tussen de 18 en 25 jaar blijkt dat de jongeren zelf niet snel een cosmetische ingreep willen ondergaan, hoewel zij wel het aantal cosmetische ingrepen bij anderen flink overschatten. Dit duidt op de normalisatie van cosmetische ingrepen in Nederland.
De neiging tot cosmetische ingrepen hangt samen met het soort influencers dat door de jongvolwassenen gevolgd wordt. Volgers van influencers die open zijn over hun cosmetische Ingrepen staan zelf positiever tegen een cosmetische ingreep dan jongvolwassenen die deze influencers niet volgen. Daarnaast is intentie om een cosmetische ingreep te ondergaan hoger is bij respondenten die zelf veel gebruik maken van filters op Instagram.
Dr. Anne-Mette Hermans: “Dit onderzoek laat duidelijk zien dat er wel degelijk een relatie bestaat tussen de social media content die jongeren en jongvolwassenen posten en zien, en hun kijk op cosmetische ingrepen”.
- Meer informatie
Voor meer informatie en interviewverzoeken:
Neem contact op met Lieke van Eijk via vaneijk@eshcc.eur.nl