Jongeren over smartphonebeleid op middelbare scholen: 'Inspraak verhoogt tevredenheid'

Smartphoneverbod

Sinds januari 2024 zijn de regels rondom smartphonegebruik in de klas strenger geworden voor middelbare scholen. Maar hoe ervaren jongeren deze veranderingen eigenlijk? Het nieuwe publieksrapport "Dwang zonder draagvlak: Jongeren over het smartphonebeleid op middelbare scholen" biedt verrassende inzichten in de ervaringen van scholieren.

Het onderzoek, uitgevoerd onder 170 scholieren, laat zien dat de meeste jongeren weinig tot geen invloed hebben gehad op de totstandkoming van het nieuwe beleid. Slechts 17% van de jongeren werd actief betrokken, bijvoorbeeld via enquêtes of leerlingenraden. Deze beperkte inspraak blijkt een belangrijke factor te zijn in hun tevredenheid over de regels. Jongeren die wél invloed hadden, gaven aan meer tevreden te zijn over het beleid, zelfs als de regels streng waren.

Autonomie is belangrijk voor draagvlak onder jongeren

Het blijkt dat de mate van inspraak belangrijker is voor het draagvlak van de regels dan de strengheid zelf. Wanneer jongeren betrokken worden bij het maken van keuzes, voelen ze zich meer gehoord en nemen ze de regels gemakkelijker aan. Daarom pleiten de onderzoekers ervoor om jongeren structureel te betrekken bij de ontwikkeling van beleid, en ze bieden concrete aanbevelingen, zoals de DOEN-methode, om het smartphonebeleid op scholen te verbeteren.

Lees het volledige rapport voor waardevolle inzichten en praktische tips om een smartphonebeleid te creëren dat zowel leerlingen als docenten ten goede komt.

Onderzoeker
Universitair Hoofddocent
Meer informatie

Contact & informatie 

Dr. Michelle Achterberg - achterberg@essb.eur.nl

Referentie

Brummer, E.C. & Achterberg, M. (2025). Dwang versus Draagvlak: Jongeren over het smartphonebeleid op middelbare scholen. Open Science Framework. https://doi.org/10.17605/OSF.IO/T5GMH 

Financiering

Het onderzoek uit het publieksrapport is mede mogelijk gemaakt door een Startersbeurs, toegekend aan Dr. Jana Vietze en Dr. Michelle Achterberg en door een NWO VENI subsidie, toegekend aan Dr. Michelle Achterberg.

Vergelijk @count opleiding

  • @title

    • Tijdsduur: @duration
Vergelijk opleidingen