Jongere koopt geen auto maar pakt de metro

Uit de jaarlijkse ov-nota van de Metropoolregio, de opdrachtgever van het openbaar vervoer in Rijnmond, blijkt dat de bussen en trams van de RET vorig jaar een reizigersgroei noteerden van respectievelijk 5,6 en 4,8 procent. Het meest gebruikte vervoersmiddel in deze regio blijft de metro. Volgens Giuliano Mingardo, senior onderzoeker bij de facultaire BV RHV (Regionale economie, Haven- en Vervoerseconomie) van Erasmus School of Economics, heeft dat onder meer te maken met de populariteit van Rotterdam.

‘Rotterdam is een zeer aantrekkelijke stad geworden, die veel mensen trekt. Daarnaast merken wij dat de auto in alle grote steden steeds minder belangrijk wordt. Vooral bij jongere generaties, die minder interesse hebben in het gebruik van een auto dan vroeger. Ze nemen wel een auto, maar pas later, als ze een gezin hebben. De metro gaat elke 6 minuten, waarom zou je dan een auto kopen?’ Aldus Mingardo.

Klik hier om het volledige artikel te lezen bij het Algemeen Dagblad, d.d. 27 juni 2016.