Jong, jonger, jongst @ EUR

Student ambassador showing primary school children our campus

Afgelopen weekend was een druk weekend op de Erasmus Universiteit Rotterdam, met veel jonge, en echt heel jonge mensen. IDEA Center was aanwezig op de Bachelor Open Dag op zaterdag 5 oktober - waar we aankomende studenten verwelkomden en meer vertelden over ons werk - en op het Weekend van de Wetenschap op zondag 6 oktober, waar we kinderen van 8-14 jaar en hun ouders verwelkomden, om hen kennis te laten maken met de universiteit en de wetenschap.

IDEA Center en ons Academisch Outreach Programma waren gezamenlijk actief op de Bachelor Open Dag. Aankomende studenten uit binnen- en buitenland konden in onze ochtendsessies met diverse student-panelleden horen over hun ervaringen in het eerste studiejaar: de uitdagingen die daarbij kwamen kijken, maar ook hun nieuwe ontdekkingen (over zichzelf) en tips om je voor te bereiden. We leerden dat iedereen een ander studietraject aflegt, en dat dat niet erg is. Het belangrijkste om te onthouden is dat je er niet alleen voor staat - medestudenten, familie en de universiteit zijn er om te helpen!

Bij onze stand werden bezoekers uitgenodigd om de gesprekken met onze studenten voort te zetten, meer te weten te komen over het werk van IDEA Center, de rijkheid aan studentenorganisaties van de Erasmus Universiteit Rotterdam te verkennen en uit te vinden wat onze gelukskoekjes voorspellen voor hun toekomstige studie! Maar bovenal waren ze blij om te zien dat de universiteit inclusie, diversiteit, gelijkheid en toegankelijkheid belangrijke onderwerpen vindt.

Academisch Outreach Programma

Ons Academisch Outreach Programma organiseerde een inspirerende sessie voor leerlingen van onze partnerscholen. Onze geweldige student-docenten deelden hun verhalen en toekomstige studenten kregen de kans om alle vragen te stellen die ze hadden over het universitaire leven en hun toekomstige studies.

Maar dat was niet alles, Outreach had ook een stand op de Open Dag en dat was een groot succes! Deelnemers konden niet alleen in meerdere talen met medewerkers en studenten praten, maar gingen ook creatief aan de slag met het maken van gepersonaliseerde armbanden. Het was een leuke, praktische manier om individualiteit uit te drukken en een stukje van de universiteit mee naar huis te nemen.

We zijn er trots op dat we betekenisvolle contacten hebben gelegd en het was hartverwarmend om onze collega's te horen zeggen dat ze ons idee om armbanden te maken zouden 'lenen' voor volgend jaar!

Weekend van de Wetenschap

Op zondag werden kinderen in de leeftijd van 8-14 jaar verwelkomd op onze universiteit voor het jaarlijkse (nationale) Weekend van de Wetenschap waar ze kennis maakten met de wondere wereld van wetenschap en technologie. Samen met onze collega's van het Wetenschapsknooppunt organiseerde het Academisch Outreach Programma van IDEA Center een Campus Challenge waarbij kinderen actief onze campus Woudestein verkenden. We hadden een prachtige zonnige dag op de campus met veel nieuwsgierige vragen en leuke verrassingen onderweg!

Daarnaast organiseerden we een interactieve AI Flashbattle waarbij kinderen en ouders 'streden' in een spelletje 'wie weet er meer over de EUR'. Als twist konden kinderen ChatGPT gebruiken voor hulp, en ouders alleen hun algemene kennis en gezond verstand. Wist je dat ChatGPT heel goed is in het vinden van het geboortejaar van Erasmus? We hadden veel plezier met het organiseren van de battle en het zien van het (sportieve) vuur in onze deelnemers, jong en oud(er).

We willen alle deelnemers aan onze workshops bedanken voor hun nieuwsgierigheid, enthousiasme, openheid en kritische vragen. En aan alle toekomstige studenten die aangaven over een aantal jaar bij de EUR te willen studeren of werken: we kunnen niet wachten tot jullie er zijn!