Jeroen Suijs over de fraude met zorgbonus: ‘Ik had meer controles uitgevoerd’

RTL Nieuws, BNR Nieuwsradio
Jeroen Suijs, professor of Financial Accounting at Erasmus School of Economics
Erasmus School of Economics

Om de toegewijde werknemers in en rond ziekenhuizen een hart onder de riem te steken, werd de zorgbonus geïntroduceerd. Hoe heeft dit plan gewerkt? Jeroen Suijs, hoogleraar accountancy aan Erasmus School of Economics, biedt zijn perspectief in een artikel van RTL Nieuws en een optreden in een uitzending van BNR Nieuwsradio.

De zorgpremie is vorig jaar op allerlei manieren misbruikt. Dat blijkt uit een onderzoek van RTL Nieuws. De overheid trok 1000 euro uit voor elk verzorgend personeelslid dat tijdens de eerste coronagolf in de frontlinie stond, maar dit bedrag werd niet altijd goed gebruikt. Malafide zorgdirecteuren staken het geld in eigen zak en vervalsten personeelslijsten om een grotere bonus in de wacht te slepen. Suijs onderzocht de jaarrekeningen van zorgbedrijven. Ook hij heeft zijn bedenkingen bij de uitbetaling van de zorgbonus. De werkelijke omvang van de fraude met de zorgbonus is moeilijk vast te stellen. RTL Nieuws deed onderzoek bij zo'n 300 bedrijven, terwijl er ruim 8000 een zorgbonus kregen. Het lijkt er in ieder geval op dat er weinig aandacht is besteed aan de controle op de uitkering. Suijs: 'Voor zover ik de regeling begrepen heb, is de controle heel erg karig. Zeker bij bonusbedragen tot 125.000 euro. Tot 25.000 euro lijkt die bijna nul'.

Gebrekkige informatie

Professor Suijs zegt in het interview van dinsdag 27 december met BNR Nieuwsradio dat het mis lijkt te zijn gegaan: 'Ook voor medewerkers die er misschien helemaal niet waren, hebben veel zorginstellingen een zorgbonus aangevraagd' Suijs voegt er echter aan toe dat er nog wel wat twijfel bestaat rond de betrouwbaarheid van de bevindingen. 'RTL heeft hun conclusies gebaseerd op beperkte informatie uit verschillende jaarverslagen. Om deze informatie echt goed te kunnen controleren, hebben we eigenlijk ook gegevens nodig uit personeelsbestanden van de zorginstellingen. Maar die hebben we niet', stelt Suijs.

Het volledige artikel van RTL Nieuws, 27 december 2021, kunt u hier lezen.

U kunt de uitzending van BNR Nieuwsradio, 27 december 2021, hier beluisteren.