Je hoeft geen groene vingers te hebben om mee te doen met de Erasmus Sustainability Days

duurzaamheid groen

Een lezing over de impact van de coronacrisis op de fast fashion-industrie, een workshop vegan burgers maken en meer leren over mensenrechten in sekswerk. Van 1 tot 5 maart staan de Erasmus Sustainability Days (ESD) op het programma. Tijdens workshops en lezingen leer je hoe je kan helpen om de wereld leefbaarder en duurzamer te maken.

“De conferentie is voor echt iedereen toegankelijk! Studenten, EUR-werknemers en alle andere geïnteresseerden. De editie van dit jaar is een hybride format. Je kunt deelnemen vanuit Rotterdam of vanuit je luie stoel waar ook ter wereld”, vertelt Alexandra Boer, een van de organisatoren van de ESD.

Alle online sessies bijwonen voor slechts 5 euro

Het doel is om deelnemers te inspireren. Duurzaamheid wordt steeds belangrijker. Het thema van de editie van dit jaar is ‘Do It Yourself (DIY) Sustainability’. Vanwege de coronacrisis blijven we het grootste deel van de tijd thuis. De focus ligt daarom op het overbrengen van kennis aan de deelnemers over hoe je duurzaam kunt zijn vanuit je eigen huis. Een ‘onlinepas’ voor alle sessies is al verkrijgbaar voor 5 euro. Alexandra: “Mijn aanraders? De lezing over duurzame financiering en de workshop textiel-afval startup Reshirt Rotterdam waar je leert hoe je een multifunctionele tas maakt van een oud t-shirts. Maar er is nog veel meer. De Erasmus Sustainability Days gaan niet alleen over het milieu. Het gaat ook over empowerment, economische duurzaamheid en grondrechten.”

Erasmus sustainability Days

Volledig georganiseerd door studenten

De Erasmus Sustainability Days is de grootste door studenten geleide conferentie over duurzaamheid in Nederland. Alexandra en haar collega-studenten doen het geheel vrijwillig. “We worden niet betaald. We hebben allemaal hetzelfde doel voor ogen: onze passie voor duurzaamheid delen met een zo groot mogelijk publiek. Het leuke aan de ESD is dat de onderwerpen zo divers zijn. Of je nu geïnteresseerd bent in financiën of een passie hebt voor dierenrechten, er is voor elk wat wils!”

Duurzaamheidsmanager blij met ESD

In oktober 2020 is Mariecke van der Glas aangesteld als programmamanager Duurzaamheid bij de EUR. Onderdeel van haar opdracht is het leggen van verbindingen met verschillende initiatieven, ook vanuit de studentengemeenschap. Mariecke is dan ook erg blij met de ESD. “Het evenement pas perfect in onze duurzaamheidsdoelstellingen van de Strategie 2024. Wij zijn trots op onze studenten die, als onderdeel van de Erasmusgemeenschap, geweldige ambassadeurs zijn die bijdragen aan een duurzamere universiteit. We geloven erin dat een gedragsverandering nodig is om een eco-positieve voetafdruk te creëren.”