Jantine Schuit nieuwe rector magnificus Erasmus Universiteit Rotterdam

Campus Woudestein
Jantine Schuit is vanaf 1 november 2024 de rector van EUR.

De Raad van Toezicht van Erasmus Universiteit Rotterdam (EUR) heeft prof.dr.ir. Jantine Schuit (1964) met ingang van 1 november 2024 benoemd tot nieuwe rector magnificus van de EUR.

De benoeming is voor een periode van 4 jaar. Zij volgt daarmee rector magnificus prof.dr. Annelien Bredenoord op, die per 1 september de rol van voorzitter van het CvB zal vervullen. Jantine Schuit is hoogleraar en bestuurder en werkt op het snijvlak van gezondheid, gedrag en maatschappij. Haar onderzoek richt zich op de effectiviteit van gedragsinterventies en beleid op het gebied van gezondheid.

Prof.dr. Jaap Winter, voorzitter Raad van Toezicht EUR: "We zijn zeer verheugd met de benoeming en het besluit van Jantine Schuit om de functie van rector magnificus te aanvaarden. Schuit is een aanwinst voor de Erasmus Universiteit. Zij heeft een heldere visie op de doelen en uitdagingen voor de EUR in de komende periode en wij verwachten dat zij uitstekend in staat zal zijn om deze in goede samenwerking met alle betrokkenen voortvarend aan te pakken."

Op dit moment is Schuit vice-rector magnificus van Tilburg University waar ze medeverantwoordelijk is voor onderwijs, onderzoek en impact. Zij heeft zich de laatste jaren ingezet voor de innovatie, professionalisering en kwaliteitszorg van het onderwijs en het missie-gedreven transdisciplinair onderzoek. Als bestuurslid heeft zij onder andere bijgedragen aan de strategie en de identiteit van de universiteit en heeft zij invulling gegeven aan het programma 'Erkennen en Waarderen' het  leiderschapsprogramma en het programma sociale veiligheid.

Jantine Schuit is vanaf 1 november 2024 de rector van EUR.

Over Jantine Schuit

Schuit studeerde Huishoud- en consumentenwetenschappen (richting: epidemiologie en gezondheidsleer) aan Wageningen Universiteit. In 1997 promoveerde zij op onderzoek naar het effect van een bewegingsprogramma op risicofactoren voor hart- en vaatziekten bij ouderen. Van 1997 tot en met 2017 was zij werkzaam bij het RIVM, o.a. als Hoofd van het centrum Voeding, Preventie en Zorg en plaatsvervangend directeur Volksgezondheid en Zorg. Zij was vanaf 2005 tot en met 2017 als Universitair Hoofddocent en Bijzonder Hoogleraar verbonden aan de Vrije Universiteit Amsterdam. In 2017 werd zij aangesteld als decaan bij Tilburg School of Social and Behavioral Sciences en Hoogleraar Health, Behavior and Society. Sinds november 2020 is zij lid van het College van Bestuur en vice- rector magnificus van Tilburg University.

"Ik ben erg blij met deze benoeming. De Erasmus Universiteit is een prachtige universiteit met ambitieuze doelen die me zeer aanspreken. Ik kijk ernaar uit om samen te werken met mijn collega's, zowel binnen als buiten de universiteit. Het is bijzonder om in deze academische gemeenschap een betekenisvolle rol te mogen vervullen en samen met onze medewerkers en studenten te werken aan een veelbelovende toekomst voor de Erasmus Universiteit", aldus Jantine Schuit.

Benoemingsprocedure

De Raad van Toezicht is tot de benoeming van Schuit overgegaan na een zorgvuldige en transparante procedure. De breed samengestelde sollicitatiecommissie bestond uit leden vanuit de Raad van Toezicht, het College van Bestuur, het college van decanen, beleidsdirecteuren en de vertrouwenscommissie van de Universiteitsraad en adviseerde unaniem tot benoeming van Schuit. De profielschets voor de nieuwe rector is in samenspraak met de universitaire gemeenschap tot stand gekomen. De vertrouwenscommissie van de Universiteitsraad heeft positief geadviseerd op de voordracht van Jantine Schuit. Schuit wordt benoemd voor vier jaar met mogelijkheid van herbenoeming.

Rectorenoverdracht

De rectoraatsoverdracht zal plaatsvinden op 8 november 2024 tijdens de Dies Natalis. De Raad van Toezicht is heel blij dat prof.dr. Annelien Bredenoord haar leiderschapsrol voortzet als voorzitter van het CvB per 1 september 2024.

Meer informatie over de andere leden van het College van Bestuur.