Afgelopen september begon mijn zoektocht naar een stageplek. Dit bleek een hele uitdaging te zijn, maar 1 februari was het zover, de start van mijn stage als junior beleidsadviseur ‘Jeugd’ bij de Gemeente Rotterdam.
De eerste twee weken werkte ik volledig vanuit huis als gevolg van de coronacrisis. Dit maakte het moeilijker om goed kennis te maken met het werk en de organisatie. Deze periode bestond daarom vooral uit het inlezen in lopende projecten, zoeken van literatuur en het bijwonen van online vergaderingen.
In de derde week begon het echte werk. Ik kon een dag naar kantoor en ik kreeg mijn eerste opdracht voor een beleidsadvies over echtscheidingsinterventies. Het schrijven van een beleidsadvies is moeilijker dan ik had verwacht. Gelukkig kan ik teruggrijpen op ervaring uit practica gericht op adviesvaardigheden. Vragen zoals ‘Wat is het probleem?’, ‘Hoe ga je het probleem aanpakken?’, en ‘Waarom ga je dat zo doen?’, bieden mij hierbij houvast.
Naast het opstellen van beleidsadviezen werk ik momenteel mee aan de ontwikkeling van een nieuwe interventie. Hiervoor neem ik deel aan zogenoemde labdagen, waar diverse professionals samenkomen om een passende interventie tot stand te brengen. Bovenal is het mijn taak om een wetenschappelijke onderbouwing te schrijven voor deze nieuwe interventie. Een betere overgang naar een stage kon ik me niet wensen, want voor het schrijven van deze onderbouwing gebruiken we hetzelfde format als tijdens de master Opvoedvraagstukken in een diverse samenleving. Daarnaast krijg ik de kans om in dit proces mijn ‘’diversiteitsbril’’ opzetten. Want hoe zorg je ervoor dat de interventie diversiteitssensitief is? Dit soort vragen neem ik mee tijdens de labdagen en in mijn schrijfproces.
Een terugkerende vaardigheid binnen de opleiding én mijn stage is de afstemming van taalgebruik op dat van de ontvanger. Hier kan ik tijdens mijn stage volop aan werken, bijvoorbeeld bij het schrijven van beleidsadviezen en wetenschappelijke onderbouwingen, maar ook bij het communiceren met collega’s en andere professionals. Dit hoop ik de komende maanden verder te ontwikkelen en ik kijk uit naar wat de stage mij verder nog brengt!
Geschreven door Romy van den Doel, student Opvoedvraagstukken in een Diverse Samenleving
Vind je dit interessante materie? Bekijk dan vooral eens onze masteropleiding Opvoedvraagstukken in een diverse samenleving!