'Investeringen in infrastructuur mogelijk niet de juiste oplossing'

'Investeringen in infrastructuur mogelijk niet de juiste

'Lage rente vindt zijn oorsprong in het monetaire stelsel zelf en niet in vergrijzing.' Zo stellen hoogleraar monetaire economie Lex Hoogduin en Mary Pieterse-Bloem, hoofd-obligaties bij ABN Amro Private Banking International, en tevens universitair docent verbonden aan de sectie Finance van Erasmus School of Economics.

In het Financieele Dagblad van maandag 21 november 2016 reageren Hoogduin en Pieterse-Bloem op een artikel van 31 oktober 2016 waarin hoogleraar Coen Teulings de anticonceptiepil als medeschuldige aanwijst voor de lage rente.

'De zeer lage rentestanden van dit moment zijn het gevolg van de introductie van de anticonceptiepil in de jaren zestig'. Dat stelde hoogleraar Coen Teulings tijdens de eerste Witteveen Lezing op de Erasmus Universiteit Rotterdam op 31 oktober 2016. Het was naar aanleiding van deze lezing dat er een artikel in het FD werd gepubliceerd. Teulings was jarenlang directeur van het Centraal Planbureau. In zijn lezing ging hij in op de macro-economische situatie in Europa en beleidsinstrumenten zoals monetair en fiscaal beleid.

Volgens Hoogduin en Pieterse-Bloem wordt hiermee het verhaal van seculiere stagnatie tot in het extreme doorgevoerd. In het artikel gaan zij verder in op deze gedachtegang waarbij er sprake is van een hardnekkige vraaguitval als gevolg van overtollige besparingen onder particulieren.

Hieronder vindt u het artikel van Hoogduin en Pieterse-Bloem zoals verschenen in het FD van 21 november 2016.

Klik hier voor het artikel van Coen Teulings zoals verschenen in het FD van 31 oktober 2016.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Ronald de Groot, Communications Officer van Erasmus School of Economics via +31 6 53 641 846 of rdegroot@ese.eur.nl