Investeer meer in samenwerking bij afhandelen treinverstoringen

Het blijkt erg moeilijk om tijdens grootschalige, complexe verstoringen gecoördineerd de treindienst bij te sturen. Investeren in samenwerking tussen teams is daarom essentieel om grootschalige verstoringen effectief af te handelen. Dat stelt bestuurskundige Danny Schipper in zijn proefschrift over de complexiteit van verstoringsmanagement op het spoor. Hij verdedigt zijn proefschrift donderdag 27 september aan de Erasmus Universiteit Rotterdam.

Landelijk treinverkeer

Verstoringen kunnen de treindienst flink ontregelen. Vanuit het Operationeel Controle Centrum Rail (OCCR) wordt het landelijk treinverkeer gemonitord en bijsturing gecoördineerd. Toch zijn er de afgelopen jaren verschillende grote verstoringen geweest, waarbij een goed overzicht van de situatie ontbrak en besluitvorming gefragmenteerd was.

Coördinatie

Schipper deed onderzoek naar de coördinatieproblemen tussen de controlecentra in het Nederlands spoorsysteem tijdens de afhandeling zulke grootschalige, complexe verstoringen. Hij analyseerde onder meer de communicatie tussen functionarissen in de verschillende controlecentra. Ook vergeleek hij hoe verstoringsmanagement is georganiseerd in Duitsland, België, Denemarken, Oostenrijk en Nederland.

Tijdsdruk

Het continu delen en gezamenlijk interpreteren van informatie blijkt cruciaal tijdens grote verstoringen, een gedeeld beeld van de situatie is immers belangrijk. Paradoxaal genoeg blijkt het juist tijdens deze grote verstoringen uitermate moeilijk om een gezamenlijk beeld van de operationele omgeving te creëren en te behouden.

Dit komt door de hoge werkdruk en doordat communicatiekanalen al snel overbelast raken. De dynamiek van de verstoring zorgt er bovendien voor dat de gedeelde informatie snel achterhaald is. Onder tijdsdruk moeten echter beslissingen genomen worden, die zodoende niet altijd goed afgestemd zijn, waardoor controlecentra elkaar onbewust tegen kunnen werken en in een uiterst geval de situatie zelfs verslechteren.

Alternatieve aanpak

Schipper concludeert verder dat de afhandeling van een verstoring via standaard plannen er soms voor zorgt dat niet tijdig wordt herkend dat een alternatieve aanpak noodzakelijk is die recht doet aan de dynamiek en complexiteit van de situatie. Tot slot blijkt dat de coördinerende rol van het OCCR vaak onvoldoende effectief is. De promovendus beveelt aan te investeren in de samenwerking tussen de functionarissen in regionale controlecentra en het OCCR om het coördinerend platform succesvol te maken.

• Over Danny Schipper

Danny Schipper studeerde Planologie aan de Universiteit Utrecht (2008) en Bestuurskunde aan de Erasmus Universiteit (2011). Na beide masterstudies begon hij zijn wetenschappelijke carrière als junior onderzoeker bij de afdeling Bestuurskunde aan de Erasmus Universiteit. Hij schreef ook mee aan het onderzoeksvoorstel Managing Complex System Disruptions. Vanuit dit onderzoeksvoorstel is zijn promotie- en postdoctoraal onderzoek gefinancierd naar verstoringsmanagement op het spoor.

Persvoorlichting Erasmus Universiteit Rotterdam, T (010) 408 1216 E press@eur.nl