Pas de wet snel aan op de nieuwe realiteit rond de toenemende internationalisering in het hoger onderwijs. En: maak van culturele diversiteit een selectiecriterium. Hiervoor pleitte collegevoorzitter Kristel Baele onlangs bij een conferentie over internationalisering. Een diverse international classroom is volgens haar voorwaarde voor een goede kwaliteit van onderwijs.
Collegevoorzitter Kristel Baele is binnen de VSNU ‘trekker’ van de internationaliseringsagenda. Ze was ook nauw betrokken bij de Internationaliseringsagenda die VSNU en VH in mei presenteerden.
In haar speech tijdens de recente ‘Conference Internationalization Quality and Inclusivity’ van de Erasmus Universiteit en VSNU ging ze in op de actuele discussie rond internationalisering, met thema’s als verdringing, grote toestroom en financiering. “Simpel gesteld: er is het kamp van internationalisering-is-een-zegen in de ene hoek en het kamp van internationalisering-is-een-bedreiging in de andere. Dit lijkt misschien een onoverbrugbare kloof, maar dat is het niet en dat zou het niet moeten zijn.’ Internationalisering is nu eenmaal een gegeven, aldus Baele. Volgens haar is er een dialoog nodig om de verschillen te overbruggen.
Kwaliteit van onderwijs
Baele stelt dat internationalisering een voorwaarde is voor kwalitatief goed hoger onderwijs. Een diverse international classroom is een stimulerende omgeving waar studenten - Nederlands en internationaal - zich kunnen voorbereiden op een toekomst waarin internationale samenwerking en werken vanuit een internationaal perspectief steeds belangrijker worden.
“Maar hoe creëren we de juiste omstandigheden voor evenwichtig en aantrekkelijk internationaal onderwijs van hoge kwaliteit dat voor zoveel mogelijk studenten toegankelijk is, zonder uit onze voegen te barsten en de kwaliteit van het onderwijs slechter te zien worden?”
'Internationalisering een voorwaarde is voor kwalitatief goed hoger onderwijs'
Kristel Baele
Volgens Baele is goede beheersing van Engels én Nederlands (voor internationals) belangrijk. Daarnaast moet er voldoende studentenhuisvesting zijn, ook om internationaal talent vast te houden.
Maar het lastigst is volgens Baele de groeiende toestroom van internationale studenten. Nederlandse universiteiten zijn populair vanwege hun kwaliteit en betaalbaarheid. Het is volgens haar tijd om de ‘influx’ van internationale studenten te reguleren. Op dit moment zijn daarvoor onvoldoende instrumenten. De Wet op het Hoger Onderwijs dateert uit de jaren negentig, toen internationalisering nog een marginaal fenomeen was. “Het wordt hoog tijd dat de WHW wordt herzien, zodat deze ons kan helpen internationalisering te handhaven als kwaliteitscriterium, om zo de toegankelijkheid voor Nederlandse studenten te behouden en een gebalanceerde international classroom te creëren.”
Baele denkt aan de volgende (wettelijke) instrumenten:
- Universiteiten moeten culturele diversiteit kunnen gebruiken als selectiecriterium. Een international classroom werkt volgens Baele alleen als het voldoende diversiteit in nationaliteiten, culturen en achtergronden bevat. Alleen dan kunnen Nederlandse studenten de meerwaarde ervaren van samenwerken met verschillende culturen en nationaliteiten. ”Sta instellingen toe om actief de diversiteit van opleidingen te regelen, bijvoorbeeld de verhouding Nederlandse en internationale studenten. Een dergelijke actieve filtering moet ook mogelijk zijn door de toelatingsvoorwaarden voor internationale studenten te handhaven. Op die manier behouden we kwaliteit: alleen de internationale studenten met de hoogste kwalificaties kunnen bij ons studeren.”
- Een aanpassing van de numerus fixuswetgeving, waardoor het mogelijk wordt een numerus fixus uitsluitend op de international track zetten. “Dit kan leiden tot een situatie waarin de opleiding aantrekkelijk blijft voor internationale studenten, terwijl deze toegankelijk blijft voor alle Nederlandse studenten, omdat er geen toegangslimiet is.”
- Het kunnen beperken van het aantal niet-EER-studenten binnen een numerus fixus.
- Laat de taalkeuze over aan de instelling, met een bewijslast voor de gekozen taal per opleiding.
- Vergroot de autonomie van universiteiten bij het differentiëren van collegegeldtarieven. Regulering van instroom kan worden bereikt door verschillende collegegelden vast te stellen, vooral voor niet-EU-studenten.
Baele: “Regulering helpt universiteiten om de kwaliteit van het onderwijs te bewaken en te verbeteren - en om de juiste zorg te bieden aan alle studenten, nationaal en internationaal, als het gaat om huisvesting en studentenvoorzieningen.”
Voor de volledige speech, zie hieronder. Zie ook dit verslag op de site van de VSNU.
- Meer informatie
Persvoorlichting Erasmus Universiteit Rotterdam, 010 4081216 of press@eur.nl