Internationale studieomgeving stimuleert ruimdenkendheid onder Nederlandse studenten

six international students with a worldglobe
a hand holding the world and international flags in the background
Alexander Santos Lima

Recent onderzoek van de Erasmus Universiteit Rotterdam (ESHCC) en de Universiteit van Tilburg laat zien dat Nederlandse studenten zonder internationale ervaringen het meeste voordeel halen uit een internationale studieomgeving. Het onderzoek toont aan dat deze studenten, tijdens hun eerste studiejaar, duidelijke groei vertoonden op het gebied van ruimdenkendheid en een meer proactieve sociale houding ontwikkelden.

Uit de resultaten van het onderzoek blijkt dat Nederlandse studenten zonder internationale ervaringen aan het begin van het studiejaar minder ruimdenkend waren en minder sociaal initiatief toonden dan internationale studenten, of Nederlandse studenten die eerder in het buitenland hebben gewoond. Maar naarmate het jaar vorderde, en ze onderdeel werden van de internationale omgeving, scoorden ze significant beter op deze onderdelen, en verdwenen de verschillen. Daarmee lijken deze studenten het meeste profijt hebben van de multiculturele studieomgeving. 

De resultaten van dit onderzoek kunnen invloed hebben op de internationaliseringsstrategieën van onderwijsinstellingen. Het benadrukt dat een internationale studieomgeving waardevol is voor studenten uit het gastland. De resultaten van dit onderzoek leveren daarmee belangrijke bijdrage aan de aanhoudende discussie in Nederland over de meerwaarde van internationalisering in het hoger onderwijs, en het voornemen van de overheid om de toestroom van internationale studenten te beperken. Op basis van dit onderzoek zou deze maatregel negatieve gevolgen kunnen hebben voor de ontwikkeling van Nederlandse studenten.

Naast de invloed van een internationale studieomgeving keek het onderzoek ook naar het ervaren van stress, algemeen welzijn en studieprestaties. Scores laten zien dat studenten met hogere scores op emotionele stabiliteit minder stress ervoeren. Dat zou kunnen suggereren dat deze eigenschap hen hielp bij het overwinnen van de eerste cultuurschok bij het starten van een internationale opleiding. Tegen de verwachting van de onderzoekers in, had geen van de interculturele competenties invloed op de tevredenheid van de studenten. Maar de studenten die hoger scoorden op culturele empathie en een proactieve houding behaalden gemiddeld wel hogere cijfers. 

Het onderzoek door Joep Hofhuis en Jeroen Jansz van de Erasmus Universiteit Rotterdam (ESHCC) en Joran Jongerling van de Universiteit van Tilburg, is uitgevoerd onder 425 eerstejaarsstudenten van dezelfde internationale Engelstalige studie in Rotterdam. De studenten vulden gedurende hun eerste studiejaar drie keer een vragenlijst in, aan het begin, halverwege en aan het einde van het studiejaar. Met de vragenlijst werden verschillende interculturele competenties gemeten, zoals culturele empathie, emotionele stabiliteit, flexibiliteit in gedrag, ruimdenkendheid en sociaal initiatief. 

Onderzoeker
Onderzoeker
dr. Joran Jongerling
Professor

Vergelijk @count opleiding

  • @title

    • Tijdsduur: @duration
Vergelijk opleidingen