Integrating mastercourses to expose students to general practice

CLI Fellowship van David Pols
David Pols

De Community for Learning & Innovation (CLI) geeft docenten van Erasmus University Rotterdam (EUR) de mogelijkheid tot het aanvragen van een fellowship. Met dit fellowship onderzoeken zij onderwijsinnovatie, of voeren zij een onderwijsproject uit.
Op deze pagina lees je meer over het CLI Fellowship van David Pols (Erasmus MC) over de integratie van huisartsgeneeskunde in het curriculum van vijfdejaars geneeskundestudenten.

Er wordt een dramatische toename van de vraag naar huisartsenzorg verwacht. Om geneeskundestudenten te stimuleren huisartsengeneeskunde te gaan volgen, integreert het Erasmus MC vakken in het master curriculum, die studenten in hun opleiding in contact brengen met de huisartspraktijk.

Tijdens dit fellowshipproject is de impact van een intensieve cursus huisartsgeneeskunde van twee weken op de houding van vijfdejaars geneeskundestudenten geëvalueerd. Ze gebruikten hiervoor een 25-item enquête om de kennis, perceptie en attitudes van medische studenten over de huisartsenpraktijk te beoordelen; de enquête is voor en na de cursus afgenomen. Verder zijn structurele interviews gebruikt om de ervaringen te bestuderen van de docenten, die de studenten daadwerkelijk lesgeven tijdens hun stage in de huisartsenpraktijk. Het doel van dit onderzoek was de houding van vijfdejaarsstudenten geneeskunde ten opzichte van de huisartsgeneeskunde te bepalen vóór en na een intensieve cursus huisartsgeneeskunde, en hun houding te vergelijken met die van studenten geneeskunde die niet zo'n intensieve opleiding volgden.

Opbrengst

Pols, D.H.J., Kamps, A., Runhaar, J., Elshout, G., Van Halewijn, K.F., Bindels, P.J.E., Stegers-Jager, K.M. (2023). Medical students’ perception of general practice: a cross‑sectional survey. BMC Medical Education. https://doi.org/10.1186/s12909-023-04064-z

Onderzoeker
dr. David Pols

David Pols is huisarts in Rotterdam. In 2011 rondde hij zijn huisartsenopleiding af en begon als huisarts in Nieuw Beijerland. In november 2012 startte hij samen met een collega een huisartsenpraktijk in Rotterdam Charlois. Hij promoveerde in 2017 aan het Erasmus MC. Dit promotieproject richtte zich op de epidemiologie van atopische aandoeningen bij kinderen. Momenteel is hij werkzaam op de afdeling huisartsgeneeskunde. Hij coördineert het programma ‘klinisch redeneren’ voor bachelorstudenten. Verder is hij als voorzitter van een van de opleidingscommissies betrokken bij de ontwikkeling bij de uitvoering van een nieuwe vak over ‘Diversiteit en Inclusiviteit’.