Indicator Erasmus School of Economics berekent 2,1 % groei in Q3

Erasmus School of Economics

Voor het derde kwartaal van 2018 voorziet Erasmus School of Economics een economische groei van 2,1 % ten opzichte van hetzelfde kwartaal een jaar eerder. Dit is berekend met de ‘Econometric Institute Current Indicator of the Economy’ (EICIE), die met behulp van machine learning technieken en sentimentvariabelen verbeterd is.

De EICIE is een indicator die de huidige stand van zaken in de economie meet. Het CBS geeft pas na 45 dagen een eerste indruk, de EICIE doet dat gelijktijdig.

De indicator is gebaseerd op de input die is verzameld uit maar liefst 1,4 miljoen artikelen van het NRC Handelsblad. Woorden (denk aan: inflatie), korte zinnen (denk aan: de prijzen stijgen) en uitspraken zijn gecodeerd, en daarna samengevat tot een handzamer aantal variabelen. De onderzoekers maken gebruik van een neuraal netwerk met vijf achtereenvolgende lagen om economische groei (in voorbije kwartalen) te relateren aan het sentiment. Dit model is getest in de steekproef en buiten de steekproef, daarna is met de meest actuele gegevens de nieuwe EICIE berekend.

Met 2,1 % groei lijkt de groei in Nederland iets af te nemen. Dit lijkt een voorbode van de mindere groei in 2019 die ook het CPB verwacht. Of die afname doorzet weten de onderzoekers van Erasmus School of Economics eind november, als de EICIE voor 2018 het vierde kwartaal publiceert.

Voor meer informatie over dit bericht kunt u contact opnemen met Ronald de Groot, Persvoorlichting Erasmus School of Economics.

T 010-4081762
M 06-53641846