"Ik geloof dat we als individuen genoeg macht hebben om verandering teweeg te brengen"

Campus Woudestein garden on a sunny day.
Portretfoto van medewerker Daniela Garcia-Caro in de campustuin op Woudestein.
Jonathan van Rijn

Daniela Garcia-Caro zet zich in om onze voedselsystemen rechtvaardiger en duurzamer te maken. In haar PhD bestudeert ze de rol van het recht in voedselsysteemtransities. Ze maakt ook deel uit van een coöperatie die biologische groenten en andere voedingsmiddelen toegankelijker probeert te maken. In het verleden is ze betrokken geweest bij EdibleEUR, de campustuin, waar ze workshops heeft gegeven om deelnemers te inspireren hun relatie met voedsel en de bredere omgeving te veranderen. Op dit moment is ze betrokken bij Bee the Change, de campusbijen van EUR, en begint ze aan haar reis als imker.

"Ons voedselsysteem is één van de belangrijkste manieren waarop we met ons klimaat omgaan. Daarom vind ik dat we geïnteresseerd en betrokken moeten zijn bij de manier waarop we ons voedsel verbouwen. In mijn vrijwilligerswerk in de campustuin moedigen we studenten en medewerkers aan om verschillende dingen te verbouwen en te oogsten. Ik heb daar ook workshops gegeven, waarin ik inzichten deel over mijn onderzoek en ideeën over hoe we ons kunnen inzetten voor veranderingen in lokale voedselsystemen."

Studenten zijn bezig met het verduurzamen van de campus

Van bananen naar appels

"We zijn gewend om altijd het lekkerste fruit van over de hele wereld te eten. Ons huidige voedselsysteem is echter niet rechtvaardig en duurzaam en moet veranderen. In plaats van het hele jaar door bananen te eten in Nederland, is het verstandiger om seizoensfruit te eten, zoals appels en bessen. In Rotterdam maak ik deel uit van een voedselcoöperatie genaamd Biobulkbende (doe mee!). Als collectief kopen we biologische groenten en producten rechtstreeks van leveranciers in plaats van supermarkten, waardoor deze betaalbaarder worden voor onze gemeenschap door de tussenpersoon weg te laten. We beginnen daar ook een tuin. Door deel te nemen aan alternatieve voedselnetwerken hoop ik een voedselsysteem te creëren waarin mensen en het milieu centraal staan, en niet grote voedselconcerns zoals Nestlé."

Portretfoto van Daniela Garcia-Caro in de campustuin op Woudestein.
Jonathan van Rijn

De wet beïnvloedt alles

"Hoewel ik niet denk dat we allemaal terug moeten naar de landbouw, realiseer ik me wel dat je je als individu heel machteloos kunt voelen. Ik geloof dat verandering begint met het besef dat onze voedselsystemen zich gedragen zoals ze ontworpen zijn, en dat dit huidige ontwerp moet veranderen. In mijn onderzoek gebruik ik agro-ecologische perspectieven om te onderzoeken hoe wetten voedselsysteemtransities vergemakkelijken of belemmeren, waarbij ik me vooral richt op pesticiden en hun regulering. Dit is belangrijk omdat de wet ons speelveld bepaalt: als de wet niet-duurzaam gedrag zoals de massale afhankelijkheid van pesticiden normaliseert, is er weinig ruimte of steun voor betere alternatieven."

Wees niet onverschillig

"Ik geloof dat we als individuen genoeg macht hebben om verandering teweeg te brengen. Ik denk dat als je verandering wil creëren, je moet nadenken over wat voor planeet je wil achterlaten. Ik beschouw mezelf als een activistische academicus: kennis is macht, en als je beter weet, kun je niet onverschillig zijn voor wat er in de wereld gebeurt. Ik zou iedereen willen aanmoedigen om iets te kiezen waar ze gepassioneerd over zijn en zich bij een beweging aan te sluiten. Voor mij zijn dat voedselsystemen, maar dit kan van alles zijn. Mijn eerste suggestie is altijd: maak je handen vuil en verbouw je eigen groenten. Maar je kunt ook nadenken over hoe je op een andere manier aan je voedsel kunt komen. Misschien kun je je zelfs aansluiten bij een coöperatie."

Promovendus

Het lustrumjaar van EUR loopt van de zomer 2023 tot en met het einde van het collegejaar, in de zomer van 2024. Komende tijd zullen er verschillende activiteiten rondom het lustrum plaatsvinden. Bekijk alle activiteiten en meer op de lustrum-pagina.