Huisuitzetting in Capelle aan de IJssel door fraude kinderopvangtoeslag

Huisuitzetting in Capelle aan de IJssel door fraude

De gemeente Capelle aan de IJssel trekt zich het lot aan van een alleenstaande moeder die uit huis dreigt te worden gezet. De vrouw heeft een belastingschuld. Ze is opgelicht door iemand die voor haar de kinderopvangtoeslag heeft aangevraagd. Peter Kavelaars, hoogleraar fiscale economie aan Erasmus School of Economics, geeft zijn mening d.d. 19 juni 2014 bij Radio 1.

‘Helemaal voorkomen kan je natuurlijk nooit want zo ook in het fiscale systeem en eigenlijk overal in de wereld waar geld om gaat zie je gevallen van fraude. En dat zal dus ook in het toeslagensysteem niet uitgeroeid kunnen worden. Maar, je kunt in ieder geval wel bewerkstelligen dat het systeem een stuk eenvoudiger wordt want dat is toch wel een bezwaar van het huidige toeslagensysteem. Dat geldt zeker ook voor de kinderopvangtoeslag waar we het hier over hebben, dat is een eigenlijk voor belastingplichtigen en anderen een nauwelijks te begrijpen systeem. En dat maakt ook dat men zoals in dit geval afgaat op dat goede vertrouwen dat iemand wekt, want men weet eigenlijk ook niet hoe men dat moet controleren. Ik denk dat dat één van de belangrijke onderdelen moet zijn van de aanpak van het toeslagensysteem, dat je het eenvoudiger maakt.’ Aldus Kavelaars.

Klik hier om het hele interview te beluisteren bij Radio 1, 19 juni 2014.