Hoe win je een Scorito-pool?

RTL Nieuws
EURO 2024 trophy

Met het Europees kampioenschap voetbal om de hoek nemen voetbalpooles enorm toe in populariteit. Alhoewel het hebben van kennis vaak helpt bij het invullen van dit soort pooles, is het vaak zo dat de pool op werk, met vrienden of met familie wordt gewonnen door iemand die helemaal geen voetbalkenner is. Michel van de Velden, universitair hoofddocent statistiek aan Erasmus School of Economics, legt uit hoe dit kan.

Al eerder deed Van de Velden onderzoek naar het gebruik van statistische modellen bij het voorspellen van voetbalwedstrijden. In zijn “WK-poulewijzer” combineert hij twee modellen om een zo accuraat mogelijke voorspelling te maken. Toch blijft voorspellen lastig, stelt de universitair docent: ‘Het feit dat er relatief weinig wordt gescoord, maakt het voorspellen van een winnaar in voetbal moelijker dan bij sporten waarbij doelsaldo's veel hoger zijn en meer uit elkaar kunnen liggen.’

Los van het feit dat het voorspellen van voetbalwedstrijd erg lastig is, is er een aantal dingen die men bij het invullen van een pool vaak over het hoofd ziet. Mensen vullen bijvoorbeeld in de poolfase nog vaak een gelijkspel in, terwijl slechts 20% van de wedstrijden eindigt in een gelijkspel. Bovendien spelen landen tijdens een kampioenschap vaak op safe, waardoor een uitslag als 3-0 veel minder vaak voorkomt dan een eindstand van 1-0.

Michel van den Velden smiling at the camera

Michiel van de Velden is universitair hoofddocent statistiek aan Erasmus School of Economics. Zijn expertise ligt vooral op het gebied van exploratieve data-analyse, met een sterke focus op datavisualisatie.

Universitair Hoofddocent

U kunt het volledige artikel van RTL Nieuws, 10 juni 2024, hier lezen.

Meld je hier aan voor de Erasmus School of Economics Scorito pool: https://mobile.scorito.com/subleague/761296/ek-voetbal-2024/erasmusschoolofeconomics/9165d9ea-f840-4a35-b09f-5a477a1a389d.