Hoe stap je over naar hybride onderwijs? 8 tips voor docenten, door docenten

Het nieuwe studiejaar begint met een mix van online en on-campus onderwijs, oftewel hybride onderwijs. Voor jou als EUR-docent betekent dit, dat er meer eisen worden gesteld aan de kwaliteit van online onderwijs en online toetsen. Grootschalige hoorcolleges moeten worden veranderd in een online format, verschillende beoordelingen zullen heroverwogen worden, enzovoort.

Waarschijnlijk heb jij je lessen al aangepast aan deze hybride aanpak, maar heb je nog wat inspiratie nodig voor de finishing touch?
Dit zijn een paar handige tips die je collega's graag met je willen delen. Veel succes met je laatste voorbereidingen!

Maak het interactief! - Erasmus MC, Dr. Gijs Elshout (Adjunct-coördinator Bachelor Geneeskunde)

Voor online onderwijs, zowel ‘live’ als ‘vooraf opgenomen’, zijn er handige hulpmiddelen om ervoor te zorgen dat studenten worden gestimuleerd om de nieuwgeleerde kennis te activeren (bijv. Mentimeter, Feedbackfruits, chat- en handopsteken-functies). Naar mijn mening maakt dit het online onderwijs interessanter voor de studenten en de docenten!

Bij de vormgeving van online onderwijs: denk minder in colleges en meer in cyclussen - ISS, Dr. Roy Huijsman (Associate Professor)

Bij klassikaal onderwijs ontwerpen we ons onderwijs vaak rond hoorcolleges, bij online onderwijs is een hoorcollege slechts een van de mogelijke onderdelen in het onderwijsontwerp van een module. Door een module op te splitsen in cyclussen, die bestaan uit een combinatie van componenten die studenten binnen een bepaald tijdsbestek doorlopen (en waarop colleges becommentariëren), krijgt de module een herkenbaar ritme binnen de flexibiliteit van online onderwijs.

Profiteer van wat de online omgeving te bieden heeft - RSM, Dr. Greetje Schouten & Dr. Marijn Faling
Succesvol online onderwijs vereist meer dan het repliceren van traditionele klassikale colleges in een digitale omgeving. Wissel bijvoorbeeld korte (opgenomen) hoorcolleges af met verschillende soorten opdrachten om actieve betrokkenheid te verzekeren en de voortgang van studenten te beoordelen; een  duidelijke lesstructuur creëren; en het onderwijs zo ontwerpen dat studenten het vak in hun eigen tempo kunnen volgen (asynchroon leren). Hoewel asynchroon leren door studenten zeer werd gewaardeerd, hebben we ervaren dat dit gecombineerd moet worden met regelmatige directe interacties met studenten om discussie en leren te vergemakkelijken en om een gevoel van inclusie en ondersteuning bij studenten te creëren.

Het gebruik van online tools - EUC, Marisela Martinez Claros (Senior Lecturer in Life Sciences)

Gebruik de online tools, strategieën, apps en opdrachten die uw creativiteit aanvullen zonder uw werklast enorm te verhogen. Uw studenten zullen een betrokken, gemotiveerde en enthousiaste leraar waarderen. In plaats van een ingewikkelde quiz die u veel voorbereiding kostte  en die misschien mislukt "vanwege technische problemen". Wees aanwezig, ook al is het niet face-to-face, de studenten waarderen het om af en toe 5 minuten op Zoom te praten.

Studenten waarderen een duidelijke, consistente en aansprekende  structuur - ESHCC, Dr. Delia Dumitrica (Associate Professor, Media & Communication)

Verdeel uw online college in verschillende activiteiten van 5-20 minuten die studenten kunnen doen. Kondig deze structuur aan voordat de les begint en houd je eraan gedurende het college. Dit helpt uw studenten te weten wat ze kunnen verwachten en te plannen. Ook kleine maar precieze mogelijkheden voor eigen input- bijv. opiniepeiling, open vraag, enz. - zullen ervoor zorgen dat de studenten meer betrokken raken. De betrokkenheid van de student is zinvol, wanneer de input consequent en expliciet gebruikt wordt  tijdens de online colleges.

Zorg ervoor dat de online studenten zich tijdens de hele sessie net zo betrokken voelen als de studenten in de klas - Erasmus MC, Dr. Floor van Rosse (Assistant Professor)

Voor online studenten is het gemakkelijker om afgeleid te raken, vooral als ze niet kunnen deelnemen aan kleine interacties in de klas, zoals grappen of non-verbale communicatie. Zorg er dus voor dat de leerlingen in de klas op de hoogte zijn van deze dingen en blijf de online groep er voortdurend bij betrekken.

Combineer opnames met live sessies - RSM, Dr. Pieter van den Berg (Assistant Professor)

Opgenomen hoorcolleges kunnen een positieve invloed hebben op de kwaliteit van uw lessen. Zeker als colleges zijn opgedeeld in korte kennisclips, is dit een prima manier om de belangrijkste materialen te bespreken. Desalniettemin zijn er goede redenen om dit te combineren met een soort livesessies waarin studenten direct kunnen communiceren met het onderwijzend personeel. Naast de mogelijkheid om vragen te stellen, is dit ook een goede stimulans voor studenten om de werkdruk voor de cursus niet uit te stellen.

Raak geïnspireerd, blijf op één lijn en probeer het gewoon! - ESHPM, Dr. Richard van Kleef (Assistant professor)

Laat je inspireren: als het gaat om tools voor online lesgeven, zien de meeste mensen waarschijnlijk 'slechts' het topje van de ijsberg. Ik denk dat het erg nuttig is om wat tijd te investeren in het leren over beschikbare tools, bijv. door op internet te zoeken, te horen van collega's en onze experts van CLI te raadplegen. Blijf op één lijn: een tool moet zijn doel dienen. Bij het nadenken over (online) cursusontwerp is het cruciaal om te beginnen bij  de leerdoelen. Probeer het maar: voor elk leerdoel zijn er wellicht tal van tools beschikbaar. Er is maar één manier om erachter te komen wat het beste werkt voor jou en je leerlingen: probeer het gewoon!

Extra ondersteuning nodig?
Neem dan contact op met het Learning Innovation team van je faculteit of kijk op de CLI-pagina advies voor hybride onderwijs.

Diverse aanvullende trainingsmogelijkheden: