Hoe het nieuwe pensioenstelsel het beleggingsbeleid van pensioenfondsen verandert

Erasmus School of Economics

Alle vakbondsleden hebben ingestemd met het nieuwe pensioenstelsel. In dit stelsel hangt de pensioenuitkering af van de ontwikkeling op de beurs. Mary Pieterse-Bloem, hoogleraar financiële markten aan Erasmus School of Economics en hoofd obligatiebeleggen bij ABN AMRO, vertelt in het BNR beleggerspanel hoe het nieuwe pensioenstelsel het beleggingsbeleid van de pensioenfondsen gaat veranderen.

Interessante verschuiving

Volgens Pieterse-Bloem gaat het nieuwe stelsel het beleggingsbeleid om twee redenen veranderen: de pensioenbelofte wordt eigenlijk losgelaten en daarmee ook de koppeling met de rentes. Dit zou de pensioenfondsen ertoe kunnen zetten om veel minder te gaan hedgen, wat weer effect zou hebben op de rentecurve. Dit is interessant voor de algemene belegger aangezien pensioenfondsen nu de mogelijkheid wordt gegeven om te gaan beleggen naar leeftijdsgroep. Dit houdt in dat ze meer risico gaan nemen voor jongere leeftijdsgroepen en minder risico voor oudere groepen. Dit zou de belegginsmix van aandelen en obligaties kunnen beïnvloeden wat leidt tot een interessante verschuiving van heel belegginsgelden in Nederland.

Lage rentes

Het is echter nog maar de vraag hoe het nieuwe pensioenstelsel gaat uitpakken en hoeveel het uiteindelijk per saldo gaat opleveren. Dit hangt namelijk af van hoe oud de deelnemers zijn in het betreffende pensioenfonds. Ook hangt het af van hoe de pensioenfondsen omgaan met bijvoorbeeld de obligatiebeleggingen voor de oudere groep. Deze beleggingen zitten namelijk tegen een rente van 0% aan en het is daarom maar de vraag of pensioenfondsen het verstandig zullen vinden om deze beleggingen te doen. Volgens Pieterse-Bloem zouden pensioenfondsen er verstandig aan doen om daar heel goed over na te denken.

Eigen potje beleggingen

Het nieuwe pensioenstelsel betekent ook dat de pensioenpotjes meer volatiel gaan zijn. Toch betekent het niet per se dat het daarom ook een slechter stelsel is. Zeker voor jongeren kan het nieuwe stelsel heel voordelig zijn. Ook de ouderen gaan er niet per se op achteruit. Volgens Pieterse-Bloem komt dit omdat het korten nu grotendeels van de baan is. Er wordt zelfs weer gesproken over het kunnen indexeren van de pensioenen. Het is nu vooral belangrijk om jongeren te stimuleren om meer aandacht te besteden aan hun pensioen en wat daarmee gebeurt. Op basis van de beleggingsmix zouden zij ervoor kunnen kiezen om te wisselen van pensioenfonds. Pieterse-Bloem betwijfelt of dit makkelijk gaat, maar vindt wel dat jongeren in ieder geval zelf hun pensioen moeten gaan aanvullen met een potje eigen beleggingen, zeker nu de spaarrente zo laag staat.

Het volledige fragment van het BNR beleggerspanel van 7 juli 2020, kunt u hier luisteren