Hoe Europese treinreizen makkelijker en goedkoper kunnen

Erasmus Magazine
Dennis Huisman
Erasmus School of Economics

‘Ik denk niet dat het waar is dat reizen per vliegtuig gunstigere voorwaarden krijgt dan reizen per trein.’ In een recent artikel van Erasmus Magazine (3 februari 2022) bespreekt Dennis Huisman, bijzonder hoogleraar openbaar vervoer aan Erasmus School of Economics en liefhebber van het reizen per trein, op welke manieren het reizen per trein in Europa goedkoper en minder ingewikkeld kan worden gemaakt.

Reizen per trein of per vliegtuig?

Veel mensen schijnen te denken dat treinreizen relatief ingewikkeld, duur en traag zijn in vergelijking met vliegen. Huisman laat echter zien dat voor reizen van ongeveer vijfhonderd kilometer de reistijden zeer vergelijkbaar zijn met die van vliegen. Voor langere reizen naar verder weg gelegen bestemmingen ligt dit echter anders. Voor bezoek aan verder weg gelegen bestemming die relatief kort van duur zijn, kan een treinreis namelijk te tijdrovend zijn in verhouding tot de tijd die men op de bestemming doorbrengt.

Subsidies

Huisman vindt niet dat het vliegverkeer gunstigere voorwaarden krijgt dan het treinverkeer, aangezien beide manieren van reizen worden gesubsidieerd door publieke middelen. Vliegverkeer wordt gesubsidieerd doordat onder meer geen BTW op tickets wordt geheven en geen accijns op kerosine wordt geheven. In de meeste landen wordt echter ook de infrastructuur waar treinen gebruik van maken door de belastingbetaler betaald.

Uitdagingen

Het Europese treinverkeer ondervindt meerdere uitdagingen, welke in het artikel worden behandeld. Bijvoorbeeld de invoering van één pan-Europees besturingssysteem, het maken van optimale Europese dienstregelingen en een hoger efficiëntieniveau van het materieel.

Meer zakenreizigers

Huisman sluit af met een positieve noot voor treinreizigers. Hij ziet dat steeds meer zakenreizigers met de trein reizen. Omdat zakenreizigers bereid zijn een meerprijs te betalen voor extra ruimte en luxe, financieren zij indirect de goedkoper verkochte kaartjes aan toeristen.

U kunt het volledige artikel uit Erasmus Magazine, 3 februari 2022, hier lezen.