Hoe de coronacrisis ons laat terugvallen in ouderwetse geslachtsrollen

De coronacrisis heeft een grote invloed gehad op het professionele leven van veel moeders. Vooral moeders van jonge kinderen lopen het risico achterop te raken op de arbeidsmarkt. In een artikel van The Economist wordt verwezen naar een onderzoek van Anne Boring, universitair docent aan Erasmus School of Economics en hoofd van de leerstoel "Women in Business" aan Sciences Po in Parijs, en Gloria Moroni, postdoctoraal onderzoeker aan Erasmus School of Economics. Zij ontdekten dat in Frankrijk de opvattingen over geslachtsrollen tijdens de eerste lockdown van het land zijn achteruit gegaan.

Impact op professioneel leven van moeders

Sinds het begin van de pandemie hebben veel landen scholen voor lange tijd gesloten. Dit heeft ertoe geleid dat veel moeders van jonge kinderen hun werk niet meer buitenshuis konden doen of zelfs een stapje terug moesten nemen in hun professioneel leven. Volgens The Economist waren er in Amerika 1,5 miljoen minder moeders met kinderen onder de 13 jaar aan het werk dan een jaar eerder. Hoewel sommige moeders weer aan het werk zijn gegaan, is de kans groot dat vooral moeders zonder bachelordiploma met kleine kinderen hun baan permanent zijn kwijtgeraakt.

Effecten op de mentale gezondheid

De pandemie heeft ook een effect gehad op de mentale gezondheid van veel ouders. Op het hoogtepunt van de pandemie gaven meer dan zeven op de tien moeders aan dat zij zowel hun werkgever als hun kinderen teleurstelden. Negen op de tien concludeerden dat werken en tegelijkertijd voor jonge kinderen zorgen onmogelijk was. Sommige ouders moesten zelfs kiezen tussen het achterlaten van hun kinderen zonder toezicht of hun baan opzeggen. Veel ouders lijken ook terug te vallen op ouderwetse normen, waarbij de man het brood verdient en de vrouw voor de kinderen en het huis zorgt.

Achteruitgaande houding ten opzichte van geslachtsrollen

Een dergelijke taakverdeling is vaak logisch, aangezien vrouwen over het algemeen minder verdienen dan hun mannelijke partners. Dit kan een negatief effect hebben op de kloof tussen man en vrouw. Anne Boring en Gloria Moroni ontdekten dat in Frankrijk de houding ten opzichte van geslachtsrollen tijdens de eerste lockdown van het land achteruitging, vooral bij ouders van kinderen onder de 12 jaar, mannen en armere huishoudens. Zij ontdekten dat mannen vaker van mening waren dat zij betere politieke leiders zijn. Zowel mannen als vrouwen met jonge kinderen waren er vaker van overtuigd dat het de taak van de vrouw is om voor het gezin te zorgen. Dergelijke normen houden verband met een lagere arbeidsparticipatie van vrouwen. En als vrouwen eenmaal stoppen met werken, keren ze veel minder snel terug dan mannen.

Universitair Docent
Onderzoeker

Het volledige artikel van The Economist, 22 mei 2021, kunt u hierboven downloaden.