Hoe business scholen wereldwijde oplossingen vinden voor wereldwijde uitdagingen

‘Als ik wat geld krijg, koop ik boeken; en als er wordt overgelaten koop ik voedsel en kleren.’Dat was de eetlust voor het leren van de Nederlandse filosoof en geleerde, Desiderius Erasmus. Geboren in Rotterdam in de late jaren 1460, bracht zijn studie hem naar de Universiteit van Parijs (nu Sorbonne), de Universiteit van Cambridge, de Universiteit van Turijn en bekleedde hij een onderwijzerspositie in Oxford en Leuven. In zijn geboorteland Rotterdam werd de universiteit naar hem vernoemd en herbergt bijna 30.000 studenten uit heel Europa en de rest van de wereld voor studies in gezondheid, sociale wetenschappen, economie, rechten en filosofie. De Rotterdam School of Management, Erasmus University (RSM) is een van de best beoordeelde business schools van Europa en helpt studenten, academici en mensen in het bedrijfsleven een kracht te worden in positieve verandering. Dit artikel bevat een interview met de decaan van RSM, professor Ansgar Richter, die duidelijk de passie van Desiderius Erasmus voor internationaal onderwijs en ontdekking deelt.

Hij studeerde filosofie en economie in Duitsland voordat hij zijn studie voortzette aan de London School of Economics (LSE), waar hij een MSc in arbeidsverhoudingen en personeelsmanagement en een doctoraat in management behaalde. Na zijn studie werkte hij als managementconsultant bij McKinsey & Company, adviseerde hij internationale klanten over zaken van strategie en organisatie, voordat hij doorging naar facultaire functies op business schools in Duitsland en het VK. Op verschillende momenten in zijn academische carrière was Richter gastonderzoeker aan Berkeley, Stanford en INSEAD, en was hij decaan van Surrey Business School.

Slechts drie maanden na zijn nieuwe functie als decaan bij RSM, werd Ansgar Richter geconfronteerd met de impact van Covid-19, en een pandemie waarbij universiteiten en business schools over de hele wereld campussen moesten sluiten en virtueel lessen moesten geven. Veel van de internationale uitwisselingsprogramma's die studenten en Masters / MBA-studenten genieten en met toonaangevende scholen in Europa, Noord-Amerika, Latina-Amerika, Afrika, Azië en Oceanië staan ​​in de wacht.

Maar professor Richter heeft niets van zijn geloof in het belang van een internationale leerervaring verloren om de toekomstige bedrijfsleiders van de wereld te ontwikkelen, en hij meent dat Covid-19 de behoefte aan internationale samenwerking heeft versterkt om wereldwijde oplossingen voor wereldwijde uitdagingen te vinden. In dit artikel wordt Ansgar Richter door Matt Symonds geïnterviewd over enkele van die uitdagingen, waaronder de 17 VN-doelstellingen voor duurzame ontwikkeling (SDG's) die RSM heeft ingebed in elk aspect van de school, de programma's en de cultuur.

Matt Symonds: Internationalisering zit diepgeworteld bij RSM. Als je nadenkt over de impact van de Covid-pandemie, blijft internationalisering een prioriteit voor de school en waarom? Welke vorm kan het in de toekomst aannemen?

Ansgar Richter: RSM is en blijft een echt internationale school. We hebben een netwerk van meer dan 170 partnerscholen over de hele wereld en we maken deel uit van belangrijke internationale netwerken en gemeenschappen, zoals het CEMS-netwerk, het Global Business School Network (GBSN) en vele anderen. We hebben double degree-opties met scholen zoals Bocconi, St. Gallen, ESADE en anderen die uitstekende kansen bieden aan studenten.

De pandemie van Covid-19, gecombineerd met de huidige geopolitieke ontwikkelingen, hebben scholen als de onze juist tot een aantrekkelijkere bestemming voor internationale studenten gemaakt, en we zien dit in stijgende aanvraag aantallen. Nederland biedt een zeer goed ontwikkeld zorgstelsel, een stabiele en goed bestuurde politieke omgeving en de havenstad Rotterdam staat bekend om haar levendige internationale cultuur. En onze programma's bieden een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding. Internationalisering zit gewoon in ons DNA. Op politiek niveau heeft de Covid-crisis de waarde van internationale samenwerking en het zoeken naar gezamenlijke oplossingen aangetoond. Ik ben opgegroeid in Duitsland in de jaren zeventig en tachtig, in een tijd dat Berlijn door een muur werd gescheiden, en enorme hekken en mijnen het land van noord naar zuid afsneden. Er zijn nog steeds politieke leiders die geloven dat je je eigen sociale en economische problemen kunt oplossen door muren te bouwen. Niets is verder van de waarheid verwijderd. Het SARS-CoV-2-virus kent geen grenzen, het heeft geen nationaliteit. Bij RSM leren onze studenten over het vinden van wereldwijde oplossingen voor wereldwijde uitdagingen.

prof.dr. Ansgar Richter

Lees het hele interview in Forbes.