Het Wetenschapsknooppunt gaat digitaal

Het Wetenschapsknoopunt Erasmus Universiteit Rotterdam gaat digitaal. Wanneer is een ijsje duur, hoe werken spieren en ben je wel eens bang om uitgelachen te worden? Zomaar wat voorbeelden uit de vijf leerzame gratis animaties ‘E-tivities’.

Daarin maken leerlingen uit de bovenbouw door opdrachten spelenderwijs kennis met onderzoekend leren. Ook leren ze in de filmpjes wetenschappers van de universiteit kennen, die een minicollege geven.

Een ‘E-tivity’ is een digitale instructie-animatie met praktische onderzoeksopdrachten voor in de klas. Scholen kunnen deze lessen gratis aanvragen bij het Wetenschapsknooppunt.

Waar gaat het over?
Er zijn E-tivities in de thema’s Geneeskunde – Spieren, Filosofie – Vragen stellen, Psychologie – groepsdruk, Economie – Inflatie, Rechten – Kinderrechten. De leerlingen leren hoe een onderzoek is opgebouwd, wat een hypothese is en dergelijke. Ook doen ze zelf een onderzoekje dat ze in de klas presenteren.

Docentenhandleiding
De E-tivities zijn ontwikkeld om in de klas aan de slag te gaan met onderzoekend leren. De leerkracht begeleidt de leerlingen met de digitale docent-instructie. De E-tivity kan worden ingezet als losse les, als serie lessen of als aanvulling en/of warmmaker voor het Erasmus Junior College. Alle modules zijn gratis beschikbaar via deze website.

Persvoorlichting Erasmus Universiteit Rotterdam, T (010) 4081216 of  E press@eur.nl