Het rendement van de 'oerbenchmark' in kaart gebracht

Voor de zoektocht naar historische rendementen moesten ze naar de krochten van de universiteitsbibliotheek van de Erasmus Universiteit, maar Laurens Swinkels, universitair docent aan Erasmus School of Economics, is er, in samenwerking met Erasmus School of Economics alumni Trevin Lam en Ronald Doeswijk, in geslaagd om het rendement van de wereldwijde marktportefeuille door de jaren heen in kaart te brengen.

Het drietal presenteerde eerder al de samenstelling van de Global Multi-Asset Market Portfolio sinds 1959 en sindsdien houden ze de ontwikkeling van deze wereldwijde marktportefeuille jaarlijks bij. De portefeuille is een optelsom van alle beleggingen wereldwijd en geldt daarom als de ‘oerbenchmark’ voor multi-asset beleggers. Om de ‘oerbenchmark’ in kaart te brengen moet het drietal opzoek naar de “oude stoffige boeken van de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (Oeso)”, aldus Lam. “Maar zelfs de universiteit wist niet of deze boeken er nog lagen en daarom waren we in de kelders van de bieb beland.”

Zie hieronder voor het volledige artikel zoals verschenen in het Fondsnieuws, d.d. 14 juni 2017.