Het overstapseizoen is weer begonnen, maar willen zorgverzekeraars überhaupt wel groeien?

Tot het einde van het jaar kun je een nieuwe zorgverzekering kiezen. Gezondheidsjournalist Tijn Elferink en Bas Knopperts, expert zorgverzekeringen bij Independer, helpen om een goede keuze te maken. In deel 1: willen zorgverzekeraars wel groeien? Prof.dr. Wynand van de Ven van Erasmus School of Health Policy & Management beantwoordt deze vraag.

Bas Knopperts: “Ik verwacht dat verzekeraars die afgelopen jaar verzekerden kwijt zijn geraakt, dat dit jaar willen compenseren. Menzis komt bijvoorbeeld met een scherpe premie. Ze gebruiken 112 miljoen euro uit het eigen vermogen om de premiestijging beperkt te houden.”

Wynand van de Ven, emeritus-hoogleraar Zorgverzekeringen aan de Erasmus Universiteit Rotterdam: “Zorgverzekeraars willen wel iets groeien, maar niet zondermeer en ongeacht welke verzekerden. Er zijn namelijk grote groepen die voorspelbaar verliesgevend zijn. Een kwart van de bevolking, met de slechtste gezondheid, levert een verzekeraar een verlies op van gemiddeld ruim 500 euro per verzekerde per jaar. Als iemand zich meldt, weet je niet of iemand tot zo’n groep behoort. Ze zijn daarom terughoudend. De overige mensen leveren een voorspelbare winst op van gemiddeld 190 euro.”

Zorgverzekeraars kunnen toch niemand weigeren?

Van de Ven: “Dat doen ze ook niet. De meeste zorgverzekeraars zijn sociaal-maatschappelijke ondernemingen. Een aantal verzekeraars biedt een zogenoemde gemeentepolis aan, die verlieslatend is. Ter compensatie zie je dat verzekeraars nieuwe labels introduceren, die goedkoper zijn maar ook meer beperkingen kennen.”

Knopperts: “We zien steeds meer mensen overstappen van het hoofdmerk naar wat we vroeger het internetlabel noemden. Van Menzis naar Anderzorg, van VGZ naar Bewuzt of van CZ naar Just. Die trend gaat doorzetten.”

Van de Ven: “Als concurrenten zo’n polis hebben en jij niet, zie je langzaamaan je goede verzekerden vertrekken. Met zo’n vechtpolis moet je het spel spelen. ONVZ was een van de laatste met de introductie van Jaaah, alleen DSW heeft er nog geen. Jaaah geeft dit jaar de hoogste korting bij een vrijwillig verhoogd eigen risico. Daarmee trekken ze gezonde mensen aan die geen zorgkosten verwachten te maken.”

Is dat geen verkapte risicoselectie?

Van de Ven: “Ja, dat gebeurt al vijftien jaar. Op een gegeven moment hoorde ik van een ‘zorgverzekering voor hoger opgeleiden’, dat wilde ik zelf wel eens proberen. Ik heb bij het overstappen geen antwoord gegeven op de vraag wat mijn hoogste opleidingsniveau is en werd toch geaccepteerd. Ook heb ik wel eens zo’n yuppenpolis geprobeerd, waar je de pil of condooms bij krijgt. Daar trek je vrouwen mee aan die geen kinderen willen. Dat is interessant omdat een zwangerschap gemiddeld zo’n 7000 euro extra kost.”

Wie trekken er aan het kortste eind?

Van de Ven: “Ik zeg tegen mijn studenten: bent u niet verbaasd dat we nooit advertenties zien met de tekst ‘chronisch zieken, kom bij ons’? Dan wordt zo’n verzekeraar overspoeld met verliesgevende mensen. Het is gênant dat we die advertenties niet zien. Wie chronisch ziek is, blijft dus zitten en als je gezond bent ga je kijken of het ergens goedkoper kan. Daarom zijn overstappers vaak winstgevend. Dus als een verzekeraar verzekerden verliest, verliest die waarschijnlijk gunstige verzekerden.”

Lees het volledige artikel op de website van het AD.

Dit artikel werd op 12 november 2021 door het AD gepubliceerd. Lees het volledige artikel hier.