Het leven van een miljard kinderen op het spel door klimaatverandering

KidsRights Index 2022 - map - total
Smiling children sitting on the ground - KidsRights
Photo by Yannis H on Unsplash

Afgelopen tien jaar is er geen significante vooruitgang geboekt in de levensstandaard en de rechten van kinderen over de hele wereld. Dat blijkt uit de publicatie van het jaarlijkse KidsRights Index rapport voor 2022 van de internationale kinderrechtenorganisatie KidsRights, in samenwerking met Erasmus Universiteit Rotterdam.

Kinderen uit 185 landen

De KidsRights Index is de eerste en enige ranglijst die jaarlijks meet hoe kinderrechten wereldwijd – in 185 landen – worden gerespecteerd. Klimaatverandering zal de komende tien jaar ernstige gevolgen hebben voor een miljard kinderen van toekomstige generaties - de helft van alle kinderen ter wereld.

Vanuit onze universiteit werken verschillende onderzoekers mee aan de KidsRights Index. Karin Arts van International Institute of Social Studies en vanuit Erasmus School of Economics twee econometristen.

KidsRights Index results 2022 - infographic
KidsRights Index

Dreiging van klimaatverandering

Een conclusie van het rapport is dat klimaatverandering een duidelijk en aanwezig gevaar vormt, aangezien bijna de helft van alle kinderen in de wereld – 1 miljard – een extreem hoog risico loopt om ernstig te worden getroffen.

Nu al worden 920 miljoen kinderen getroffen door waterschaarste en 820 miljoen kinderen in hoge mate blootgesteld aan hittegolven. Zorgwekkend is dat bijna 90 procent van alle kinderen in de wereld wordt blootgesteld aan luchtverontreiniging. Nu de klimaatverandering blijft toenemen, is de situatie voor de toekomstige generaties in de komende decennia zeer alarmerend.

Hoe gaat het met Nederlandse kinderen?

Nederland staat op plek vier in de ranglijst. Ons land dankt deze vierde plaats aan de goede scores in de domeinen recht op leven, recht op gezondheid, recht op educatie en recht op bescherming. Op het vijfde domein, ‘gunstig klimaat voor de rechten van het kind’, doen vergelijkbare rijke westerse landen het beter. Nederland valt daardoor een stuk terug op de ranglijst in dit domein.

We zijn Europees koploper luchtverontreiniging

Nederland heeft de meeste luchtverontreiniging van alle Europese landen. De hoge niveaus van luchtverontreiniging, voornamelijk veroorzaakt door stikstofdioxide-emissies uit voertuigen, hebben ertoe geleid dat maar liefst een op de vijf kinderen in Nederland aan astma lijdt. Dat is het hoogste percentage van Europa.

Het probleem laat ook een sociaaleconomische scheidslijn zien in Nederland. Kinderen met een hogere sociaaleconomische status zitten op scholen met betere luchtfiltering en een betere luchtkwaliteit, terwijl op veel van de scholen in gebieden met een hoge concentratie luchtverontreiniging en slechte of geen luchtfiltering, kinderen zitten met een lagere sociaaleconomische status.

• Professor Karin Arts van ISS is een van de mede-initiatiefnemers van de KidsRights Index en de voornaamste auteur van het rapport van 2022.

Professor Karin Arts 2019

Persvragen? Neem dan contact op met Sandra Nijhof van ISS.