‘Het is heel opmerkelijk dat economen en fiscalisten het hier vrij breed over eens zijn’

Visie
Kevin Spiritus
Erasmus School of Economics

Kevin Spiritus, universitair docent aan Erasmus School of Economics, maakt deel uit van de Belgische commissie van experts die de regering advies geeft over de aankomende hervormingen van het belastingstelsel. In een interview met de Belgische krant Visie biedt hij zijn blik op de vereiste hervormingen.

Dual income tax

Spiritus pleit voor een zogeheten ‘dual income tax’: alle inkomsten uit arbeid worden progressief belast en alle andere inkomsten uit kapitaal worden samengebracht onder een noemer. Hierbij benadrukt hij dat het huidige systeem vele gebreken kent: ‘Spaarboekjes zijn grotendeels belastingvrij, maar dividenden niet. Het kadastraal inkomen wordt belast, maar werkelijke huuropbrengsten niet. Meerwaarde uit aandelen ook niet. Dat verstoort de investeringsbeslissingen, terwijl je een zo neutraal mogelijk belastingsysteem wil dat investeringen leidt naar de productiefste delen van de economie. Zoals het systeem vandaag in elkaar zit, leidt het investeringen naar minder productieve zaken, zoals een tweede woning’.

Tevens voelen sommige regelingen uit het huidige stelsel oneerlijk aan. ‘Neem nu de meerwaardebelasting die de facto nul is. Daardoor is er een groep met dezelfde belastbare draagkracht als mensen met een gelijkaardig inkomen uit arbeid, terwijl die eerste groep toch minder belastingen betaalt. Dat gaat zo sterk in tegen het rechtvaardigheidsgevoel dat je dat wel moet aanpakken. Als mensen zien dat ze iets voor hun belastingen terugkrijgen en weten dat iedereen een correcte bijdrage levert, zijn ze ook wel bereid om zelf bij te dragen. Maar zodra er gaten zijn, daalt die bereidheid’, zegt Spiritus.

Uitwerking

In het artikel legt de universitair docent de ratio achter het stelsel van een dual income tax uit: ‘de redenering luidt dat de normale rente een beloning is voor je uitgestelde consumptie, een beloning voor geduld. Die normale rente belasten is economisch schadelijk, maar alles daarboven kan je rechtvaardig belasten. Bij een dual income tax met een vlak tarief voor alle kapitaalinkomsten, kun je via je belastingaangifte wel een vrijstelling krijgen voor een deel van je kapitaalinkomen. Daarboven valt alles onder een belasting van bijvoorbeeld dertig procent, waardoor je gemiddelde tarief stijgt naarmate je kapitaalinkomsten toenemen.’

De politiek aan zet

Spiritus vat kernachtig samen waar het nieuwe stelsel mee valt of staat. ‘Dat er een hervorming komt lijkt me onvermijdelijk en dat het in de richting van een dual income tax gaat ook. De vraag is alleen met hoeveel uitzonderingen. Dan is het zoals een fietsband waarin je gaatjes prikt: als je er slechts een paar dichtplakt, loopt hij nog altijd leeg. Je moet gewoon naar een systeem zonder uitzonderingen. Technisch is dat geen probleem, de vraag is of de politiek dat wil.’

Universitair Docent

U kunt het volledige artikel van Visie (p. 8-10), 10 februari 2022, hierboven downloaden.