Het geheim van een goed kinderprogramma

Fabeltjeskrant

Van Wickie de Viking tot Pokémon: Sommige kinderprogramma’s blijven jaren populair. Maar wat maakt iets een goed kinderprogramma? Hoogleraar mediaopvoeding Peter Nikken, van de Erasmus School of History, Culture and Communication legt dit uit tijdens een interview met nu.nl.

Volgens Nikken is het geheim van een goed kinderprogramma niet heel ingewikkeld: “Ken je publiek.” Hij legt uit dat voorspelbaarheid geen kwaad kan, zolang het onderwerp aansluit bij de belevingswereld van de kinderen. “Kinderen vinden het belangrijk dat het verhaal volgens een bepaald stramien wordt verteld. Er moet een duidelijke structuur zijn, zodat je weet hoe het afloopt en welke kant het opgaat.”

“Kinderen pikken voorbeeldgedrag van hun ouders op”

Het is belangrijk dat ouders van kinderen meekijken naar het programma. “De aanwezigheid van ouders maakt dat kinderen beter opletten en informatie beter opnemen. En als de ouders uitleg en commentaar kunnen geven, pikken kinderen ook het voorbeeldgedrag van hun ouders op”, vertelt Nikken.

Eng is niet erg

Nikken legt uit dat kinderen spanning belangrijk vinden: “Maar het moet niet te ver gaan. Zelfs kinderen in de bovenbouw, die weten dat het niet echt is, kunnen wakker liggen van zaken waarvan ze zich kunnen voorstellen dat ze echt kunnen gebeuren. Iets wat te ver gaat, maakt kinderen juist angstiger.”

Van Kindernet naar YouTube

Sinds de komst van YouTube kunnen veel programma’s nu on demand worden bekeken. Tussen het grote aanbod zitten ook veel oudere programma’s die een tweede leven krijgen: “Er is ontzettend veel aanbod, maar sommige kinderprogramma’s hebben eeuwigheidswaarde”, aldus Nikken. “Ze zijn vakwerk en sluiten aan op wat kinderen belangrijk vinden en ervaren. Wees dus niet verbaasd wanneer jouw kind opeens online jouw jeugdsentiment opzoekt, want sommige kinderseries hebben de eeuwige jeugd.”

Onderzoeker
prof.dr. (Peter) P Nikken

Lees het gehele interview van nu.nl hier