Het einde van het fictieve rendement?

BNR Nieuwsradio
Peter Kavelaars, Professor of Fiscal Economics at Erasmus School of Economics
Erasmus School of Economics

Recentelijk verscheen Peter Kavelaars, hoogleraar fiscale economie aan Erasmus School of Economics, in een uitzending van BNR Nieuwsradio om zijn visie te geven op de recente uitspraak van de Hoge Raad. De Hoge Raad heeft bepaald dat beleggers die jarenlang te veel belasting hebben betaald over hun vermogen, daarvoor gecompenseerd moeten worden.

In het huidige systeem wordt ervan uitgegaan dat iedereen hetzelfde rendement op zijn of haar beleggingen behaalt. Volgens Kavelaars is dit geen probleem als hier een jaar lang vanuit wordt gegaan, maar aangezien dit systeem al sinds 2000 gehanteerd wordt, zijn er nu grote ongelijkheden ontstaan.

Het belasten van de reële inkomsten uit vermogen zou een stuk logischer zijn dan uitgaan van een fictief rendement, stelt de hoogleraar. De fiscus draagt echter als argument aan dat dat systeem te complex is om uit te voeren. Toch is het in andere landen wel mogelijk, stelt Kavelaars. Door de uitspraak van de Hoge Raad lijkt het nieuwe systeem toch werkelijkheid te worden, aangezien belastingplichtingen nu claims mogen indienen als hun rendement lager is dan het fictieve rendement.

U kunt de volledige uitzending van BNR Nieuwsradio, 6 juni 2024, hier beluisteren.