Het einde van de negatieve rente

Het Financieele Dagblad
Image - Mary Pieterse-Bloem
Erasmus School of Economics

In een artikel van het Financieele Dagblad gaat Mary Pieterse-Bloem, hoogleraar financiële markten, in op de resultaten van haar onderzoek naar de effecten van negatieve rentestanden.

Langzaamaan verdwijnt de negatieve rente als beleidsinstrument. Op basis van onderzoek wordt geconcludeerd dat een negatieve rente niet leidt tot het gewenste effect, namelijk dat consumenten meer geld uit gaan geven en daarmee de inflatie aanjagen. Een negatief effect is wel zichtbaar: men kocht eerder vastgoed dan geld te sparen bij de bank, waardoor de prijzen op de huizenmarkt toenamen.

Onderzoek

Pieterse-Bloem en Eijffinger, emeritus hoogleraar monetaire economie (Universiteit van Tilburg), kwamen met hun onderzoek naar het beleid van de Europese Centrale Bank (ECB) tot de conclusie dat de laatste twee presidenten van de ECB beleid gevoerd hebben waarmee ze de grenzen van wat de ECB als centrale bankier doet hebben verlegd. Zij zijn namelijk begonnen met het opkopen van staatsschulden, waarmee ze effectief de rentestanden tussen eurolanden relatief dichtbij elkaar hebben weten te houden.

Wat de negatieve rente betreft, kwamen Pieterse-Bloem en Eijffinger tot de conclusie dat de negatieve rente geen effect heeft gehad op de rentestanden tussen landen voor het lenen van geld op de kapitaalmarkt. De reden hiervoor is dat de negatieve rente gold voor leningen op de korte termijn, terwijl landen voornamelijk geld lenen voor de lange termijn.

U kunt het volledige artikel Het Financieele Dagblad, 29 september 2022, hierboven downloaden.