Het effect van het ontslaan van voetbaltrainers

IEB Report

Recentelijk hebben Jan van Ours, hoogleraar toegepaste economie aan Erasmus School of Economics, en Thomas Peeters, universitair hoofddocent aan Erasmus School of Economics, hun bijdrage aan het IEB Report geleverd met een artikel over het effect van het ontslaan van voetbaltrainers. Voor het uitleggen van het onderwerp gebruiken ze een voorbeeld: het ontslag van Ronald Koeman.

Meestal worden voetbaltrainers ontslagen na een periode van slechte teamprestatie. Teamprestaties hebben echter een belangrijke willekeurige component. ‘Denk aan een bal die de lat raakt in plaats van het net, of een penalty die door de ene scheidsrechter wordt gegeven voor een overtreding waar een andere scheidsrechter dat niet zou doen’, zeggen de economen. Het ontslaan van voetbaltrainers volgt vaak na een periode van ongeluk.

Om het effect van het ontslaan van een manager te vinden, zochten Van Ours en Peeters naar gevallen waarin de club evenveel ongeluk had, maar de manager niet ontsloeg. Hiervoor gebruikten de onderzoekers verrassingspunten; het verschil tussen de werkelijke en verwachte punten van een team. In hun artikel ontdekten de onderzoekers dat de prestatieverbetering sterker was na een periode waarin FC Barcelona evenveel pech had, maar hun manager niet ontsloeg. Met andere woorden: FC Barcelona presteerde beter na het behouden van hun manager dan na het ontslaan van Koeman in een andere periode.

Universitair Hoofddocent

U kunt het volledige IEB Report, januari 2023, hierboven downloaden.