Het doel buiten het veld

Door: Madeleine Kemna

Als innovatiemarketeer voor Feyenoord was Léon Vervooren betrokken bij de ontwikkeling van de streamingdienst Feyenoord ONE. Hoewel Feyenoord in zijn DNA zit, ging hij ervan uit dat zijn baan het resultaat was van een reeks gelukkige toevalligheden. Zijn eerdere activiteiten en de keuzes die hij heeft gemaakt, zouden echter reden kunnen zijn om aan te nemen dat het altijd al zijn bedoeling was geweest om in de sport en entertainment terecht te komen. 

Léon is geboren en getogen in Rotterdam, en het was altijd al zijn bedoeling om zijn vleugels uit te slaan en elders te gaan studeren. Toen het tijd was om een keuze te maken, realiseerde hij zich dat wat hem echt interesseerde economie was. Hij wilde profiteren van de sterke basis in wiskunde en economie die hij had gelegd op de middelbare school door deze vakken toe te passen op bedrijfseconomie. In het bijzonder wilde hij inzicht krijgen in de economie van havens en de maritieme sector. ‘Er is natuurlijk geen betere plek om deze onderwerpen te bestuderen dan Rotterdam. Ik heb gekozen voor een bachelor Economie en Bedrijfseconomie met een minor Havenmanagement en Maritieme Logistiek. Als afstudeerrichting koos ik voor Urban, Port and Transport Economics.   

 Achteraf gezien is het interessant om te zien dat als ik de keuze had, ik altijd koos voor een sport- of entertainmentgerelateerd onderwerp. Ik hou van de business of fun! Op de middelbare school kreeg ik een opdracht bij het Luxor theater in Rotterdam, waarbij ik moest analyseren hoe de inkomsten konden worden verhoogd en de kosten verlaagd. Een ander voorbeeld is mijn bachelorscriptie, die ging over de maatschappelijke waarde van gesubsidieerde publieksevenementen.’  

Rotterdam bekijken van een andere kant  

‘Hoewel ik in dezelfde stad bleef wonen, leerde ik het op een heel andere manier te zien. Dit kwam door de ervaring van het studentenleven en door lid te worden van studentenvereniging Laurentius. Door een jaar lang een onderbreking van mijn studie te nemen om in het bestuur te zitten, deed ik vaardigheden van onschatbare waarde op, zoals het managen van relaties van je organisatie met interne en externe belanghebbenden. Dit klinkt misschien serieus, maar het was erg leuk. Ik was ook actief betrokken bij de Economische Faculteitsvereniging (EFR) en werkte als onderwijsassistent marketing. Deelnemen aan buitenschoolse activiteiten geeft studenten een unieke kans om te leren door te doen en tegelijkertijd een leuke tijd te hebben.’   

In 2017, toen Léon op het punt stond zijn bachelor af te ronden, hoorde hij over de start van een nieuwe masteropleiding Data Science & Marketing Analytics. Het onderwerp klonk zo aantrekkelijk dat hij besloot zich aan te melden. Het betekende wel een jaar wachten, want het eerste cohort zou pas in september 2018 van start gaan. Dit gaf hem de kans om naar het Verenigd Koninkrijk te gaan, waar hij in Cambridge werkte bij een technology and innovation consultancy dat gespecialiseerd was in productinnovatie voor bedrijven in de Fast-Moving Consumer Goods-sector (FMCG).   

'Elke dag gebruik ik de vaardigheden en ervaring die ik tijdens mijn studietijd heb opgedaan'

De weg naar Feyenoord

Na zijn terugkeer in Rotterdam, nodigde een vriend Léon uit om hem te vergezellen naar de Big Data Expo, waar hij werd uitgenodigd om te spreken over marketing & data toegepast op Feyenoord. Léon laat geen kans onbenut, ging mee en zag dat de lezing een enorm publiek trok. ‘Het merk Feyenoord heeft een grote aantrekkingskracht, dit resulteert in uitgebreide media-aandacht, maar slechts zelden vind je een publicatie over de zakelijke kant van de organisatie. Na afloop, bij een kop koffie, concludeerden we dat Feyenoord een interessante casestudy zou zijn voor toekomstig onderzoek. Toevallig bestond een deel van ons masterprogramma uit een seminar waarin we met casestudies zouden werken. Samen kwamen we op het idee om te kijken of de masterstudenten konden samenwerken met het bedrijf van mijn vriend, Sports Alliance, om aan de gegevens van Feyenoord te werken. Professor Bas Donkers, die dit blok overzag, voegde de club graag toe aan de lijst van te analyseren bedrijven. Er was een competitie met vijf groepen van vier en die van ons won. Daarna kreeg ik de kans om meer onderzoek te doen bij Feyenoord, zodat ik mijn masterscriptie kon schrijven over clustering van leden van voetbalclubs en voorspelling van seizoenskaartaankopen. Het was een geweldige tijd. Overdag was ik aan het coderen, maar ik maakte ook van de gelegenheid gebruik om meer over de club te ontdekken door als vrijwilliger te helpen bij fanactiviteiten, zoals de jaarlijkse open dag. Feyenoord heeft een belangrijke rol in de gemeenschap en neemt die heel serieus.’ 

Léon bleef in contact met Feyenoord, maar direct na zijn afstuderen was er geen passende vacature. Hij ging elders aan de slag, maar toen bleek dat Feyenoord op zoek was naar een fanbase-marketeer, gericht op de verkoop van lidmaatschappen, begon Léon aan een nieuwe baan in een kantoor naast Feyenoords stadion De Kuip.

Léon walking through de Kuip
Chris Gorzeman

Feyenoord ONE  

Na ongeveer een jaar werd hij innovatiemarketeer. 'Dat was een geweldige ervaring. Zodra je bij een organisatie als Feyenoord innovatie in je takenpakket hebt, benaderen allerlei partijen je met nieuwe technologieën zoals crypto's als fantokens of een stadion in de metaverse. Het was een hele uitdaging om te bepalen met welke voorstellen we de band met de fans konden optimaliseren. Op basis van het strategische marketingplan van de club richtte het team zich op het ontwikkelen van een eigen streamingdienst met een abonnementsmodel. In januari 2024 lanceerden we Feyenoord ONE na twee jaar voorbereiding. Dat is vrij lang in de voetbalwereld, maar natuurlijk moesten we intern een businesscase maken en mensen overtuigen. Daarnaast spraken we met organisaties als de UEFA en de Nederlandse omroep NPO, maar ook met clubs als Real Madrid, Barcelona, Manchester City, Fulham en Borussia Dortmund om van hen te leren. Hoewel voetbalclubs felle concurrenten zijn op het veld, delen ze allemaal ervaringen en knowhow aan de zakelijke kant.    

Feyenoord ONE is van grote strategische waarde voor ons; het is niet alleen een commerciële kans, maar ook een manier om om te gaan met de voortdurende veranderingen in het medialandschap. We blijven actief op verschillende social mediaplatforms zoals TikTok, X, Facebook en Instagram. Daarnaast hebben we nog steeds onze eigen WhatsApp en volgen veel fans ons op YouTube. Voorheen moesten we echter Google of Meta betalen om ons publiek te bereiken met een specifieke campagne. Nu bieden we een plek aan waar supporters alle videocontent kunnen vinden, zodat we een nauwere band met bezoekers kunnen opbouwen. Zo kunnen we hun gedrag op het platform analyseren. We willen dat supporters digitaal de interactie met ons aangaan en Feyenoord-video's bekijken op onze streamingdienst, iets wat we nu kunnen bereiken door unieke content achter de schermen aan te bieden.’ 

Feyenoord als bedrijf  

Feyenoord is in veel opzichten uniek. Het heeft het bereik van een multinational zonder het aantal werknemers. Léon legt uit dat fans van de club een optimale beleving verwachten, terwijl de organisatie ook een breed palet aan inkomstenstromen moet managen, variërend van commerciële partnerships tot de verkoop van (seizoens)kaarten en het managen van een uitgebreid scala aan activiteiten voor leden. ‘Bij Feyenoord werken atleten en het personeel daaromheen, maar ook persvoorlichters, contentproducenten, juristen, financiële controleurs, marketeers, cateraars, maatschappelijk werkers, data-analisten, groundsmen en nog veel meer. Naast strategische planning, budgettering en marketing hebben we te maken met extra dimensies die andere bedrijven misschien niet hebben. Om hier meer over te leren, heb ik deelgenomen aan een deeltijdcursus die werd georganiseerd door de KNVB. Dit bood me de kans om inzicht te krijgen in de sportindustrie en in het bijzonder professioneel voetbal. We volgden regelmatig lessen, bijvoorbeeld over de manier waarop een club verschillende rollen in de maatschappij kan vervullen.  Deze lijken soms haaks op elkaar te staan, zoals de maatschappelijke functie en de zakelijke kant. Er waren ook excursies naar clubs om bijvoorbeeld te leren over talentontwikkeling. Het is geweldig om medewerkers van andere clubs te ontmoeten, vooral omdat iedereen ontzettend open is en graag van elkaar wil leren.  

‘Participating in extracurricular activities gives students a unique opportunity to learn by doing while having a great time’ 

Mijn huidige titel is Programmamanager en in deze rol houd ik toezicht op verschillende projecten. Het bestuur van Feyenoord bepaalt met welke strategische initiatieven ik aan de slag ga, maar voor iemand met de Rotterdamse mentaliteit van de spreekwoordelijke mouwen opstropen, is er veel ruimte om iets extra's te doen. Toen in maart 2023 duidelijk werd dat de kans groot was dat Feyenoord de eredivisie zou winnen, werd er een team geformeerd om de feestelijkheden te plannen. Zo'n gelegenheid raakt de hele organisatie, elke afdeling zet zich enthousiast in om te helpen met de voorbereidingen. Ik bood aan om het proces te faciliteren en iedereen op één lijn te houden. Als gevolg daarvan werd ik gevraagd als voorzitter. Samen met het kernteam overzagen we het proces van het organiseren van het feest en de decoraties in het stadion, onderhielden we contact met de gemeente en de politie en kregen we toestemming om de spelers in een open bus te vervoeren. Het team begeleiden naar het stadhuis was een ongelooflijke ervaring.’ 

Toolkit  

‘Mijn ervaring aan de Erasmus School of Economics en Laurentius heeft me een gereedschapskist van onschatbare waarde gegeven. Elke dag gebruik ik de vaardigheden en ervaring die ik tijdens mijn studietijd heb opgedaan. Het omarmen van de kans om uit mijn comfortzone te stappen en nieuwe vaardigheden op te doen was iets wat ik leerde toen ik begon met coderen voor mijn afstudeerproject. Die ervaring heeft me het vertrouwen gegeven om diezelfde houding te koesteren in mijn werk.  

Op de universiteit zijn er veel carrière-evenementen, maar je moet voor jezelf bepalen wat voor soort functie je wilt doen. Toen ik afstudeerde, wist ik dat ik drie dingen in mijn baan wilde: netwerken (intern en extern), verschillende soorten projecten organiseren en overzien, en problemen oplossen, inclusief het implementeren van oplossingen. Dat is precies wat ik nu doe. Ik vind het leuk om projecten te ontwikkelen met mensen van verschillende afdelingen en vervolgens betrokken te zijn bij de implementatie. Als we klaar zijn, draag ik het stokje over aan de betreffende afdeling en ga ik verder met mijn volgende taak. Die veelzijdigheid is wat mij drijft.’   

Meer informatie

Momenteel werkt Léon als Head of Sporting Strategy bij Feyenoord Rotterdam N.V..

Dit artikel is onderdeel van Backbone Magazine 2024. Het tijdschrift is gratis te vinden in E-bouw of Theil-bouw. Daarnaast is hier een digitaal exemplaar beschikbaar. Backbone is het corporate magazine van Erasmus School of Economics. Sinds 2014 verschijnt het één keer per jaar. Het magazine zet succesvolle en interessante alumni in de schijnwerpers, besteedt aandacht aan de laatste economische trends en onderzoeken en doet verslag van nieuws, evenementen en prestaties van studenten en alumni.

Vergelijk @count opleiding

  • @title

    • Tijdsduur: @duration
Vergelijk opleidingen