"Haven Rotterdam benadeeld door staatssteun in buurlanden"

De Rotterdamse haven loopt inkomsten mis door staatssteun van België en Duitsland. Die landen steken meer geld in hun havens. Daardoor kunnen die de kosten laag houden. Dat blijkt uit een onderzoek van de Erasmus Universiteit Rotterdam dat in opdracht van de Minister van Verkeer Melanie Schultz van Haegen is uitgevoerd. Een van de onderzoekers is Michiel Nijdam, als senior onderzoeker verbonden aan de facultaire BV RHV (Regionale economie, Haven- en Vervoerseconomie).

De verschillen tussen buurlanden verstoren de markt, aldus Schultz donderdag. 'Europese zeehavens moeten eerlijk met elkaar kunnen concurreren. Daarvoor is een gelijk speelveld nodig. De uitkomsten van dit onderzoek maken duidelijk dat er een Europees havenpakket moet komen met richtsnoeren voor staatssteun en transparantie in de boekhouding van havens.' Om haar pleidooi kracht bij te zetten, stuurt de minister de onderzoeksresultaten naar de Europese Commissie en het Europees Parlement.

Klik hier voor het volledige artikel van de Volkskrant op 6 maart 2014.

Klik hier om het fragment van het NOS Nieuws te bekijken van 6 maart 2014.

Klik hier om het telefonisch interview met dr. Michiel Nijdam te bekijken in de uitzending van RTL Z nieuws van donderdag 6 maart 2014.

Update:

Klik hier voor de ingezonden brief van alle havendirecteuren als reactie op het onderzoek in het NRC Handelsblad d.d. 11 maart 2014.

Klik hier voor het artikel in het Financieele Dagblad d.d. 12 maart 2014.