Handelsakkoord tussen China en Australië op losse schroeven

Casper de Vries
Erasmus School of Economics

Het leek een mooie samenwerking: de samenwerking tussen Australië en China als handelspartners. Maar nu wil Australië uit onder de afspraken met China over de nieuwe zijderoute, het internationale transportnetwerk waarmee China op allerlei plekken voet aan wal heeft gekregen. China komt nu mogelijk met tegenmaatregelen. Volgens Casper de Vries, H.J Witteveen Chair of Monetary Economics aan Erasmus School of Economics, kunnen we wel een beetje begrip tonen voor China, zegt hij bij BNR nieuwsradio.

Volgens De Vries was de band tussen China en het Westen al niet opperbest. De Vries heeft ook begrip voor de opstelling van China: 'In het verleden hebben we China ook uitgebuit en dus is het begrijpelijk dat het zich nu zelfstandig en niet afhankelijk wil opstellen. Maar de manier waarop ze dat doet, de politieke manier, dat zorgt wel voor spanningen tussen Europa, Amerika en China.’ Het is gewoon geen makkelijke situatie, concludeert hij. Alle partijen zijn heel erg op zoek naar de instrumenten die ze hebben om invloed uit te kunnen oefenen. Toch moeten ze op bepaalde vlakken zien samen te werken. Westerse landen zijn nu aan het kijken waar ze willen samenwerken met China, en waar ze grenzen trekken.

Casper de Vries, hoogleraar monetaire economie

Het volledige item van BNR Nieuwsradio, 26 april 2021, kunt u hier vinden.