'Handel met Oekraïne profiteert nauwelijks van handelsverdrag'

'Handel met Oekraïne profiteert nauwelijks van

Van januari tot en met augustus daalde de invoer van Nederland uit Oekraïne met ruim 7 procent, maar de export nam met maar liefst 20 procent toe, blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek. Onze totale handel (import en export bij elkaar opgeteld) met Oekraïne nam in die negen maanden met bijna 4 procent toe, blijkt uit cijfers van de Europese Commissie. Dr. Julian Emami Namini, universitair docent internationale economie aan Erasmus School of Economics, is van mening dat er geen enkele significante impact van het handelsverdrag op de handel met Oekraïne is. In ieder geval niet in de eerste helft van dit jaar.

Volgens Namini moet je het handelsverdrag meer zien als een algemeen teken van grotere samenwerking tussen de Europese Unie en Oekraïne. De handelstarieven tussen de landen waren immers al erg laag. Als die worden verlaagd tot nul, dan mag je geen grote invloed verwachten.

Klik hier om het volledige bericht te lezen op de website van RTL Z, d.d. 23 november 2016