Grote bank trekt zich terug uit Belgisch voetbal

Het Laatste Nieuws
Thomas Peeters
Erasmus School of Economics

De bank Belfius, de hoofdsponsor van Club Brugge en Anderlecht, is vertrokken. Thomas Peeters, sporteconoom aan Erasmus School of Economics, legt uit hoe dit komt en wat de gevolgen zijn.

Peeters legt uit dat Belfius een afgewogen keuze heeft gemaakt die goed te verantwoorden is. In het voetbal zijn namelijk veel grote bedrijven actief die concurreren om sponsorschappen. Voorbeelden hiervan zijn brouwerijen, cryptobedrijven en gokwebsites. Het gevolg hiervan is dat de prijzen voor dergelijke contracten significant hoger zijn dan in andere sporten. Een alternatief is hockey. Peeters: ‘Voor een gelijkaardig bedrag kan Belfius in het hockey de onbetwiste nummer één zijn. Het is een sport die ook veel meer aansluit bij de doelgroep van hun merk Candriam. Daar vinden ze de meer vermogende klant terug. Het is dus een te verantwoorden keuze.’

Goksector

De goksector is wettelijk verplicht om vanaf 2025 te stoppen met het sponsoren van de grote voetbalclubs. Dit zal een veel groter effect hebben dan het wegvallen van Belfius. Alle zestien voetbalclubs die in de eerste klasse actief zijn, worden namelijk door gokbedrijven gesponsord. Dit biedt kansen voor andersoortige sponsoren, omdat de vraag naar sponsors toeneemt. ‘Voor bepaalde sectoren, zoals brouwerijen, is het hoofdsponsorschap van een voetbalclub vandaag te duur. Zij kunnen straks profiteren van de nood aan nieuwe sponsors om een gunstigere deal te bekomen’, zegt Peeters.

Onderzoeker

U kunt het volledige artikel van Het Laatste Nieuws, 6 augustus 2022, hierboven downloaden.