Grip krijgen op cocaïnehandel en mensensmokkel in de haven

Uitzicht op de Coolhaven in Rotterdam met de Euromast op de achtergrond.
haven Rotterdam met schip
WorcFlow

Hoe maak je de Rotterdamse haven veiliger en meer weerbaar tegen georganiseerde criminaliteit? Dat is de centrale vraag in FORT-PORT. Dit grootschalige onderzoeksproject wordt geleid door Erasmus Universiteit Rotterdam en is gefinancierd door NWO. Karin van Wingerde (Hoogleraar Criminologie bij Erasmus School of Law) is projectleider. “We willen beter begrijpen hoe mensensmokkel en cocaïnehandel plaatsvinden en zich door de haven bewegen.”

Wat zijn grootste uitdagingen in de haven?

“De haven van Rotterdam is de grootste van Europa en de belangrijkste toegangsroute voor veel goederen. Dat geldt ook voor cocaïne. Je hoeft de krant maar open te slaan en je leest over cocaïnehandel en de criminaliteit die daarmee gepaard gaat. Verder vindt in de haven mensensmokkel plaats, vooral richting het Verenigd Koninkrijk. Er wordt veel gedaan om de haven beter te beveiligen en de mogelijkheden voor smokkel dicht te zetten. Een vraag die opkomt is of hiermee ook meer druk wordt uitgeoefend op havenmedewerkers. Dat kan leiden tot meer corruptie bijvoorbeeld. Ook explosies die je nu ziet in de stad worden deels gelinkt aan het beter dichtzetten van de haven.”

Wat willen jullie met FORT-PORT bereiken?

“FORT-PORT staat voor Focusing On the Right Things in the Port of Rotterdam. We willen beter begrijpen hoe mensensmokkel en cocaïnehandel plaatsvinden en zich door de haven bewegen. Maar ook hoe beide fenomenen zijn verweven met de stad. Denk bijvoorbeeld aan uithalers en hoe die gerekruteerd worden. We weten maar ten dele hoe criminele organisaties werken, dus is het moeilijk om met je aanpak daarop in te spelen. Van betrokkenen horen we steevast: ‘we doen veel, maar hoe weten we of we de goede dingen doen?’”

Vier EUR-wetenschappers lopen door de gaan op campus Woudestein.
Michelle Muus

Dus jullie kijken in het project ook naar de aanpak van criminaliteit?

“In het project is veel aandacht voor de aanpak en samenwerking in de haven en het achterland. Er zijn tal van publieke en private partijen betrokken bij de aanpak, van de zeehavenpolitie en onderwijsinstellingen tot de rederijen. Voor een succesvolle aanpak is samenwerking heel belangrijk. Een van de dingen die we hebben geleerd is hoe belangrijk vertrouwen is. Werken aan onderling vertrouwen kost tijd en vraagt langdurige samenwerking. Daarom is het heel fijn dat er zoveel partijen in dit project zijn aangehaakt. Op die manier wordt de kennis benut door partijen in het veld en kun je echt impact maken. We willen de samenwerking onderzoeken en overleggen bijwonen. Bij die observaties kijken we dan waar betrokkenen het over hebben, of dat aansluit bij de kennis die we hebben over de aard van de smokkel en hoe eventuele problemen in de samenwerking worden besproken.”

Naast tal van maatschappelijke partners zijn ook andere universiteiten betrokken bij het project. Wat kun je vertellen over die samenwerking?

“We werken onder meer samen met de faculteit Wiskunde en Computerwetenschappen van de TU Delft. Waar wij meer kwalitatief kijken en verhalen en ervaringen optekenen, kijken de onderzoekers van de TU Delft meer cijfermatig naar de criminaliteit. Het is heel waardevol om verschillende perspectieven naast elkaar te leggen. Samen werken we aan een model om te kunnen voorspellen hoe drugsstromen door de haven bewegen. Ook werken we samen met het Serious Game Centre van de Universiteit Utrecht. We ontwikkelen een serious game om data te verzamelen, maar we willen dit spel ook opleveren aan de partners. Zo kunnen onderwijsinstellingen dit spelen met hun studenten om ze meer bewust te maken van hoe criminele organisaties werken en om ze meer weerbaar te maken. Dat is belangrijk, want studenten zijn de havenmedewerkers van de toekomst."

"Uiteindelijk willen we dat de stad en de haven meer weerbaar worden tegen criminaliteit. Dat is de stip op horizon waar we een bijdrage aan leveren"

prof.dr. (Karin) CG van Wingerde

Hoogleraar Criminologie bij Erasmus School of Law

Wanneer is het project in jouw ogen geslaagd?

“Als we beter inzicht hebben in hoe de criminele organisaties werken en hoe mensensmokkel en cocaïnehandel zijn verweven met de stad. Rotterdam loopt voorop als het gaat om samenwerking en het zou waardevol zijn dat we met dit project die samenwerking verder kunnen verstevigen. We werken ook samen met een theatergezelschap aan een voorstelling. We hopen dat dit aanzet tot maatschappelijk debat over de problematiek van cocaïnehandel en mensensmokkel en hoe die fenomenen verweven zijn met het leven in een grote stad als Rotterdam. Uiteindelijk willen we dat de stad en de haven meer weerbaar worden tegen criminaliteit. Dat is de stip op horizon waar we een bijdrage aan leveren.”

Karin van Wingerde is Hoogleraar bij de onderzoeksgroep Criminologie bij Erasmus School of Law. Ook Lieselot Bisschop, Robby Roks en Richard Staring zijn betrokken bij het project. Wil je meer weten over FORT-PORT en de betrokken partners? Kijk dan op de projectwebsite. https://fortport.nl