Geneeskundestudent wint prijs om e-learning over dyslexie te vertalen

Een leuke verrassing
erasmus mc
Geneeskundestudent Froukje van Gelder poseert met haar ECIO award.

Coassistent Froukje van Gelder mocht vorige maand de ECIO Frank Award in ontvangst nemen. Met deze prijs zet het Expertisecentrum inclusief onderwijs (ECIO) studenten met een functiebeperking of ondersteuningsbehoefte die het onderwijs inclusiever en toegankelijker maken in het zonnetje. "Het overviel mij, omdat ik niet wist dat de prijs werd uitgereikt", reageert zij enthousiast.

Bron: Erasmus MC

Froukje ontving de call van de ECIO Frank Award een tijdje terug: "Is dit niets voor jou?". Even later hoorde ze dat haar vrienden haar al hadden aangemeld en kort daarna dat ze genomineerd was. Als onderdeel van de nominatie werd Froukje in het Onderwijscentrum gefilmd. In de video legt zij uit hoe ze op het idee kwam om een e-learning te maken.

Student Froukje van Gelder talks about her nomination.

Finalist ECIO Frank Awardverkiezing 2023-2024 | Froukje van Gelder

"Het voelde een beetje vreemd", vertelt Froukje na het winnen van de prijs. "Ik had begin februari gehoord dat ik genomineerd was en in april wist ik nog niks. Maar ze waren dus achter de schermen al bezig om de prijs te geven tijdens de MORE-onderwijsprijsuitreiking." Met de €1000,- prijzengeld wil zij haar e-learning over dyslexie voor studenten uitbreiden en vertalen.

"De aanbevelingen die genoemd worden in de e-learning zijn essentieel voor dyslectici, maar ook zeker zinvol voor alle docenten en studenten. Het onderwijs wordt er beter door!"

Dr. Ingrid Brussé

Gynaecoloog-perinatoloog

Na coschappen naar de MORE onderwijsprijsuitreiking?

Froukje liep coschappen en wilde eigenlijk niet naar de uitreiking van de MORE onderwijsprijs gaan. Haar vriend hield vol en zei: "Ik wil er gewoon heen". Froukje stond achter een paal toen de medewerkers van ECIO de banners klaarzetten. Ze hoorde Sem van de Medische Faculteits Vereniging Rotterdam (MFVR) 'ECIO' zeggen. Toen ging er een lampje branden.

"Het winnen van de prijs is heel cool. Een professionele vertaling is duur. Het kan goedkoop door het eerst zelf te vertalen en dan door iemand te laten checken, maar ik wil dat het meteen echt goed gebeurt, dus ik had het prijzengeld nodig. Ik vind het heel tof dat ik hiermee verder kan."

Voorbereiden op een speech was er vanwege de verrassing niet bij, maar dat kwam gelukkig helemaal goed. "Ik moest ineens iets zeggen. Daar was ECIO al bang voor, maar mijn vrienden dachten 'dat kan ze wel'."

Professionele vertaling

Voordat Froukje haar e-learning kan vertalen, wil ze de e-learning voor Erasmus MC-studenten eerst uitbreiden en bruikbaar maken voor studenten van de hele universiteit. Als er geld over is hoopt ze de e-learning voor docenten ook te kunnen vertalen. .

Empowerment van dyslectici
Froukje werd na de ontwikkeling van de e-learning voor docenten benaderd door Dr. Tessa van Ginhoven (oncologisch chirurg) die het een goede ontwikkeling vond. Samen zijn ze op het idee gekomen om onderzoek te doen naar dyslexie of andere neurodivergentie onder medewerkers. Zijn er veel medewerkers die dit hebben? Hebben zij hulp nodig bij hun werk? Wat zijn hun sterke kanten in hun werk? Neurodivergenties hebben naast beperkingen ook sterke kanten, super powers. Die super powers moeten ook gezien en gehoord worden.

Meer informatie over Froukjes e-learning lees je op de site Amazing Erasmus MC.